Нова система, подготвена от българския комисар Меглена Кунева за проучване на европейския пазар от потребителска гледна точка, ще бъде оповестена официално в четвъртък тази седмица.

Това съобщиха източници от службата на комисар Кунева, която отговаря за защитата на европейските потребители. Те разкриха подробности за инициативата на среща с няколко акредитирани към Европейската комисия представители на големи информационни агенции и вестници, информира БТА.

Новото предложение, насочено към още по-ефективна защита на европейските потребители, няма прецедент в европейската история. В четвъртък ще бъдат представени таблици с цените на някои от най-продаваните стоки и най-ползвани услуги в Европейски съюз във всяка страна в съюза. От тях веднага ще станат видни разликите, нерядко много големи, между цените на едни и същи стоки и услуги в отделните страните в съюза.

Целта не е да се нивелират цените в Европейския съюз. По различни причини, свързани с традиции, с потребителските навици, с географското положение на страните в Европейския съюз, ценови разлики е имало и ще има и това са естествени разлики.

Проблемът обаче е, че има и доста неестествени разлики. Те ще бъдат установени и ще се прецени на какво се дължат, наложително ли е да се вземат мерки за отстраняването им, посочиха източниците.

В случай на нужда от действия, службата на Меглена Кунева, която засега не разполага с право да налага разпоредби и наказания, ще търси съдействие най-вече от службата на комисаря по конкуренцията г-жа Нели Крус.

Меглена Кунева е стигнала до идеята за новата система, след като в досегашната си работа се натъкнала на редица значителни ценови различия в страните от Европейския съюз. Цените за фиксирана телефония в Белгия са с 20 на сто по-високи, в сравнение със съседна Холандия, средните такси за поддържане на банкови сметки варират от нула до 80 евро в различните страни от Европейския съюз.

Разговорите й с потребителски организации и отделни потребители показали също, че в Европа има голямо объркване след промени в снабдяването с енергия. Във Великобритания между 20 и 30 на сто от потребителите , които са сменили доставчиците си след 2000 г., са попаднали на по-лоши доставчици след либерализирането на енергийния пазар.

При първото официално представяне на новата система ще бъдат обхванати по-малък брой стоки и услуги. По-нататък обаче амбицията е поне два пъти годишно да се подготвят и представят проучванията, обхващащи както цените, така и степента на потребителска удовлетвореност, за около 500 вида стоки и услуги.

Данните за цените на тези стоки и услуги ще се събират от национални потребителски организации, както и от свързани с потреблението институции на Европейския съюз.