Кунева подготви нова система за проучване на европейския пазар

306
Кунева подготви нова система за проучване на европейския пазар

Нова система, подготвена от българския комисар Меглена Кунева за проучване на европейския пазар от потребителска гледна точка, ще бъде оповестена официално в четвъртък тази седмица.

Това съобщиха източници от службата на комисар Кунева, която отговаря за защитата на европейските потребители. Те разкриха подробности за инициативата на среща с няколко акредитирани към Европейската комисия представители на големи информационни агенции и вестници, информира БТА.

Новото предложение, насочено към още по-ефективна защита на европейските потребители, няма прецедент в европейската история. В четвъртък ще бъдат представени таблици с цените на някои от най-продаваните стоки и най-ползвани услуги в Европейски съюз във всяка страна в съюза. От тях веднага ще станат видни разликите, нерядко много големи, между цените на едни и същи стоки и услуги в отделните страните в съюза.

Целта не е да се нивелират цените в Европейския съюз. По различни причини, свързани с традиции, с потребителските навици, с географското положение на страните в Европейския съюз, ценови разлики е имало и ще има и това са естествени разлики.

Проблемът обаче е, че има и доста неестествени разлики. Те ще бъдат установени и ще се прецени на какво се дължат, наложително ли е да се вземат мерки за отстраняването им, посочиха източниците.

В случай на нужда от действия, службата на Меглена Кунева, която засега не разполага с право да налага разпоредби и наказания, ще търси съдействие най-вече от службата на комисаря по конкуренцията г-жа Нели Крус.

Меглена Кунева е стигнала до идеята за новата система, след като в досегашната си работа се натъкнала на редица значителни ценови различия в страните от Европейския съюз. Цените за фиксирана телефония в Белгия са с 20 на сто по-високи, в сравнение със съседна Холандия, средните такси за поддържане на банкови сметки варират от нула до 80 евро в различните страни от Европейския съюз.

Разговорите й с потребителски организации и отделни потребители показали също, че в Европа има голямо объркване след промени в снабдяването с енергия. Във Великобритания между 20 и 30 на сто от потребителите , които са сменили доставчиците си след 2000 г., са попаднали на по-лоши доставчици след либерализирането на енергийния пазар.

При първото официално представяне на новата система ще бъдат обхванати по-малък брой стоки и услуги. По-нататък обаче амбицията е поне два пъти годишно да се подготвят и представят проучванията, обхващащи както цените, така и степента на потребителска удовлетвореност, за около 500 вида стоки и услуги.

Данните за цените на тези стоки и услуги ще се събират от национални потребителски организации, както и от свързани с потреблението институции на Европейския съюз.

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg

Пазари

% Стойност
  • SOFIX 666.740 -0.04%
  • BGREIT 114.650 -0.10%
  • BGTR30 549.460 0.18%
  • BGBX40 130.470 0.05%
Ask Bid
  • EUR/USD 1.1761 1.1762
  • GBP/USD 1.3335 1.3336
  • USD/JPY 114.1100 114.1220
  • USD/CHF 0.9899 0.9900
  • USD/CAD 1.2854 1.2855
  • AUD/USD 0.7577 0.7578
  • USD/BGN 1.6629 1.6631
Ask Bid
  • DOW JONES 24520.80 24524.80
  • S&P500 2664.94 2665.44
  • NASDAQ 4705.68 4706.68
  • CAC 40 5422.00 5424.00
  • DAX 13178.84 13180.84
  • FTSE 100 7501.28 7502.78
  • ПЕТРОЛ 57.50 57.55
  • ЗЛАТО 1243.79 1244.29
  • СРЕБРО 15.72 15.75

Видео