Най-големите икономики в света предлагат огромни субсидии в ожесточена надпревара за развитието на индустриите на бъдещето.

Новите данъчни кредити за производство на батерии, оборудване за соларна енергия и други зелени технологии привличат поток от капитали към САЩ.

Европейският съюз се опитва да отговори със собствен пакет за подкрепа на зелената енергия. Япония обяви планове за 150 милиарда долара кредити, за да финансира вълна от инвестиции в зелени технологии.

Целта на всичко това е по-малка зависимост от Китай.

Някои по-малки играчи обаче изостават, пише в анализ по темата The Wall Street Journal.

Пъргави икономики, които бяха във възход през десетилетията на свободна търговия, сега са в неизгодно положение в новата ера на агресивна индустриална политика.

Индустриализирани нации като Обединеното кралство и Сингапур нямат мащаба да се конкурират с най-големите икономически блокове в предлагането на субсидии. Развиващите се пазари като Индонезия, които се надяваха да използват природните си ресурси, за да се изкачат по икономическата стълбица, също са застрашени от промяната, посочва WSJ.

Германия инвестира 22 млрд. евро в производство на чипове. Кой печели? Около 75% са предназначени за мултинационални компании като Intel и TSMC

На Intel бяха предложени 11 милиарда долара субсидии от германското правителство за изграждането на два завода за полупроводници, което премиерът Олаф Шолц нарече най-голямата пряка чуждестранна инвестиция в историята на Германия.

Обещаното правителствено финансиране е значително повече от годишния бюджет на Министерството на търговията и промишлеността на Сингапур, отбелязва WSJ.

„Позволете ми да ви кажа ясно: не можем да си позволим да наддаваме над големите момчета“, каза вицепремиерът на Сингапур Лорънс Уонг пред привържениците си на скорошен политически митинг.

ЕС пред зелена дилема как да добива важни минерали без да унищожи природатаЕК се кани да позволи на минните проекти, определени като стратегически, да се възползват от двугодишни срокове за издаване на разрешителни

За много технологични компании, възпитани в Обединеното кралство, растежът е другаде. Британският стартъп за технологии за батерии Nexeon, който разработи продукта си близо до Оксфорд, подпомогнат от правителствено финансиране, набра над 200 милиона долара миналата година. Първата му търговска фабрика ще бъде в Южна Корея, вероятно последвана от завод в Северна Америка.

Главният изпълнителен директор на Nexeon Скот Браун казва, че не вижда шанс компанията да отвори завод в Обединеното кралство, ако няма повече правителствена подкрепа за производството на батерии.

AMTE Power, един от малкото местни производители на батерии в Обединеното кралство, заяви, че може да преосмисли плановете си за локализиране на фабрика на стойност над 200 милиона долара в Шотландия предвид разликата в предлаганите субсидии в САЩ и Европа.

Arrival, стартираща компания за електрически превозни средства, заяви миналата година, че иска да съсредоточи производството си в САЩ вместо в Обединеното кралство, изтъквайки данъчните облекчения.

САЩ, които предлагат 369 милиарда долара стимули и финансиране за чиста енергия като част от Закона за намаляване на инфлацията, виждат неочакван приток на чуждестранни инвестиции.

Германският производител на автомобили BMW току-що направи копка за нов завод за батерии в Южна Каролина. Южнокорейските компании Hyundai и LG обявиха изграждането на завод за батерии на стойност 4,3 милиарда долара в Джорджия. Японската компания Panasonic строи завод в Канзас.

Синдикат превръща е-субсидиите в политически проблем за Байдън Стачка на близо 50 000 членове на профсъюза UAW през 2019 г. струваше на GM близо 3 млрд. долара

Отслабване на глобализацията

Надпреварата за субсидии бележи стъпка встрани от икономическата интеграция, която в продължение на десетилетия премахваше бариерите пред търговията и инвестициите между страните.

Глобализацията трансформира някога бедни страни като Южна Корея и Тайван във високотехнологични и развити икономики, измъквайки стотици милиони хора от бедността. Западните потребители получиха изобилие от достъпни потребителски стоки и по-висок стандарт на живот. Технологичният напредък и новите идеи за управление също се движеха по-свободно между държавите, заедно със стоките и финансовите ресурси.

Моделът имаше своята цена. Някога процъфтяващи индустриални общности в САЩ и Западна Европа увехнаха, тъй като работните места в производството се преместиха в Азия или бившите съветски държави.

Загрижеността за околната среда нарастна, тъй като световната икономика консумира все повече природни ресурси. Някои икономики бяха изправени пред дестабилизиращи периоди на изтичане на капитал.

След мечтата за глобализация: Фрагментиран свят на съперници ли е бъдещетоТова заяви пред Брюкселския икономически форум управляващият директор на МВФ Кристалина Георгиева

Сега отслабващата глобализация - независимо поради какви причини (националната сигурност, геополитическо съперничество или тревоги по веригата на доставки) - идва със свои собствени проблеми, казват икономисти. Особено изложени на риск са по-малките, развиващи се икономики, които се нуждаят от достъп до световните пазари, ако искат да търгуват по пътя си към по-голям просперитет.

„Светът като цяло се отвръща от отворената търговия “, казва Дейвид Льовингер, бивш служител на Министерството на финансите на САЩ, който сега е управляващ директор за нововъзникващите пазари в компанията за управление на активи TCW Group. „Европа, САЩ и Китай са в конкуренция за субсидии и губещите в това състезание са по-бедните икономики с по-малко фискални ресурси.


Индонезия например има амбиции да стане водеща в света индустрия за батерии, инвестирайки в изобилните си ресурси от никел. Но според правилата си САЩ отказват субсидии за EV батерии, които съдържат големи количества минерали от нации, които не са американски партньори за свободна търговия. Индонезия е сред тях. „Имаме всички природни ресурси. Имаме човешки ресурси. И сме демократична държава“, казва Арсяд Расджид, ръководител на Индонезийската търговско-промишлена камара. „Моля, не ни спирайте.“

Ще успее ли Япония да стане сила на пазара на електромобили?Страната предприема редица действия в тази посока, но зависимостта ѝ от Китай остава предизвикателство

Победителите

Като лидер в надпреварата за субсидии, САЩ преживяват инвестиционен бум, като през 2022 г. в страната са влезли около 22% от глобалните преки чуждестранни инвестиции – най-големият дял в света, според данни на ООН.

Това е малко по-ниско ниво от привлечените 26% през 2021 г., когато глобалните инвестиции се възстановиха след затишие по време на пандемията, но значително по-високо от привлечените 13% през 2019 г.

Разходите за строителство, свързано с производството, са нараснали със 76% през май на годишна база, до сезонно коригирана годишна ставка от 194 милиарда долара, показват данните на Бюрото за преброяване на населението.

Редкоземните метали стават ключови за света. Кой има най-много? Те се използват както в потребителската електроника и системите за възобновяема енергия, така и във военното оборудване

В Обединеното кралство финансирането на Nexeon подчертава способността на портфейла на САЩ да изкривява игралното поле. Освен частния капитал, който набра миналата година, Nexeon получи 2 милиона паунда от правителствен фонд на Обединеното кралство за EV индустрията.

Седмици по-късно два американски съперника, Sila Nanotechnologies и Group14 Technologies, получиха по 100 милиона долара от Министерството на енергетиката по програма за финансиране на производството на батерии, въведена в закона за инфраструктурата от 2021 г. Подобно на Nexeon, тези компании произвеждат материали на основата на силиций, които да се използват в анодите на батериите, за да подобрят производителността.

Гай Дебел, бивш заместник-управител на централната банка на Австралия и сега директор на Fortescue Future Industries, звеното за зелена енергия на австралийската Fortescue Metals, казва, че компанията проучва инвестиционни възможности и в момента вижда САЩ като най-вероятната локация поради субсидиите, които могат да свалят до 60% от цената на проекта.

Фабрики за батерии за електромобили никнат като гъби из цяла Европа ЕС се стреми да намали зависимостта си от Азия и да спечели надпреварата при зелените субсидии със САЩ

Европейският съюз подготвя свой собствен пакет за подкрепа, облекчавайки ограниченията върху субсидиите, които страните членки могат да предоставят на индустрията.

До 2030 г. ЕС иска 40% от ключовите технологии, необходими за зеления преход, да бъдат произвеждани в блока, включително соларно оборудване – сектор, който в момента е доминиран от Китай – вятърни турбини и батерии.

The Wall Street Journal обаче пропуска, че изграждането на подкрепа за този план може да се окаже трудно

Представители на ЕС обещават създаването на т.нар. „фонд за суверенитет на ЕС“, предложение, което председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен обяви за първи път миналата година и което обаче е изправено пред насрещен вятър, писа преди месец Politico.

ЕС иска да създава технологии на бъдещето. Държавите ще плащат ли за това?Брюксел скоро ще разкрие схема за подпомагане на европейските производители. Но тъй като финансите на страните вече са натоварени, намирането на допълнителни пари ще бъде трудно

Разделенията идват по познатите линии. Както обикновено, някои от традиционно „пестеливите“ северни страни, които са особено предпазливи към всяко предположение, че ЕС може да поеме повече съвместен дълг, като се има предвид, че лихвените проценти се покачват и плащанията по съществуващия дълг на ЕС вече растат. Минало е и съвсем малко време от противоречивото решение на ЕС да поеме огромни суми съвместен дълг за финансиране на фонд за възстановяване от пандемията, така че апетитът за натрупване на повече дълг е нищожен. На другия полюс е Франция, която има значително влияние в Брюксел. Фон дер Лайен има и силна подкрепа за плана си в рамките на ЕК, сред които са комисарят по въпросите на единния пазар Тиери Бретон и комисарят по икономиката Паоло Джентилони.

Държавните субсидии - френското изкушение за производителите на EV батерииФранция е „разпънала червения килим“ пред производителите на батерии с щедро финансово подпомагане

Проблемът с Брекзит

Промяната в световната търговия идва в особено неудобен момент за Обединеното кралство, опитващо се да начертае нов курс в световната икономика след напускането на Европейския съюз през 2020 г.

„По време на гласуването за Брекзит никой нямаше представа, че ще видим възраждане на индустриалната политика в САЩ“, коментира Гернот Вагнер, икономист в областта на климата в Columbia Business School.

Сега правителството на Обединеното кралство е изправено пред призиви от всички сектори на икономиката да отговори на глобалния интервенционистки обрат със своя собствена съживена индустриална стратегия.

Автомобилният сектор на Обединеното кралство получи тласък наскоро, когато собственикът на Jaguar Land Rover избра да построи нов завод за EV батерии в страната, но общият мащаб на зелените субсидии изостава доста от този на САЩ.

Финансовият министър Джереми Хънт обеща да предсатви план тази есен, но омаловажи очакванията, посочвайки, че Великобритания няма да „се изправи срещу своите приятели и съюзници в някаква изкривена глобална надпревара за субсидии“. Той добави, че Обединеното кралство ще насочи финансиране към области, в които има ясно конкурентно предимство.

Автомобилни компании искат Великобритания да преосмисли сделката за БрекзитНастоящите правила след Брекзит изискват 40% от стойността на частите на електрическите превозни средства да идват от Великобритания или ЕС

Нови съюзи

Възможно решение за икономиките, които не могат да се конкурират на терена на субсидиите, е сближаването на богати търговски партньори, които да се възползват от мощните индустриални политики, както Канада и Мексико направиха чрез споразумението си за свободна търговия със САЩ, казва Чад Боун, търговски експерт, работил в Института за международна икономика Питърсън, мозъчен тръст във Вашингтон.

Правителството на Индонезия пък участва в ръководената от САЩ Индо-тихоокеанска икономическа рамка за просперитет, надявайки се този пакт да подобри достъпа на минералите на страната до международните пазари.

Миналата година министърът на инвестициите Бахлил Лахадалия каза, че Индонезия ще се стреми да формира картел, подобен на ОПЕК, за никел, използван в производството на батерии, като отговор на протекционизма от страна на държавите, произвеждащи електромобили. Идеята е организация по модела на ОПЕК да координира нивата на производство на никел с други големи износители, за да осигури високи цени.

Чили, литият и поредният пример за ресурсен национализъм в Южна Америка Много латиноамерикански държави с леви правителства също обмислят национализация на добива на ценни ресурси


Анализаторите се съмняват в реализацията на плана, отчасти защото други производители на никел не искат да отблъснат мощни търговски партньори като САЩ и Китай. Идеи за подобна на ОПЕК организация на производителите на литий бяха предложени от леви лидери в Латинска Америка, но не бяха приети.

Индонезия и Зимбабве въведоха също така ограничения за износ на никел, боксит и литий, заедно с изискванията чуждестранните компании да изграждат преработвателни съоръжения в страната като условие за износ.

„Не съм почитател на тези политики, но те очевидно са много популярни“, каза Саймън Ивенет, професор по международна търговия и икономическо развитие в университета в Санкт Гален в Швейцария. „Ясно е, че това ще повиши цените и ще увеличи несигурността и риска.“

Любимият закон на Байдън

Междувременно министърът на финансите на САЩ Джанет Йелън заяви днес, че страната работи за изграждането на устойчиви, диверсифицирани вериги за доставка на чиста енергия, за да защити икономическата си сигурност, като същевременно се предпазва от рисковете, породени от свръхконцентрацията в шепа държави.
Йелън казва това дни преди годишнина на Закона за намаляване на инфлацията, който включва 500 милиарда долара нови разходи и данъчни облекчения, посочва Reuters.
В реч в Лас Вегас пред работници, които се обучават да работят по проекти за чиста енергия, Йелън планира да похвали продължаващата устойчивост на икономиката на САЩ, като същевременно подчертаe значението на Законa за намаляване на инфлацията, ключов за възстановяването на производствената база на САЩ.
„Докато се отдалечаваме от изкопаемите горива, оставаме загрижени за рисковете от свръхконцентрация във веригите за доставка на чиста енергия“, казва тя в част от речта си, получена от Reuters. „Днес производството на критични суровини за чиста енергия – от батерии през соларни панели до критични минерали – е съсредоточено в шепа страни.“

Графитът - новият ключов приоритет за автомобилните производители Към днешна дата Китай произвежда 61% от световния естествен графит и 98% от крайния преработен материал за батерии

Доклад на Международната агенция по енергетика по-рано тази година отбеляза, че Китай държи поне 60% от световния производствен капацитет за повечето масово произвеждани технологии, като слънчеви фотоволтаични и вятърни системи, и 40% от производството на електролизери.
В него се казва също така, че критичните минерали, необходими за тези индустрии, също са силно концентрирани, припомня Reuters.
По думите на Йелън САЩ инвестират вътрешно, за да изградят по-устойчиви и диверсифицирани вериги за доставки, като същевременно помагат на други страни да ускорят собствените си енергийни преходи.
Ускоряването на прехода към чиста енергия може да означава по-голямо търсене на зелени технологии в САЩ, произведени от американски работници, но може също така да подсили глобалните вериги за доставка на чиста енергия, се казва в речта на Йелън, без да са посочени повече детайли.
Президентът на САЩ Джо Байдън и министрите от неговия кабинет се опитват да убедят скептичните американци, че политиките им работят за стимулиране на икономическия растеж и се борят с глобалното затопляне.