Представете си, че няма камиони. Че стоките се транспортират с автономни автомобили, които не се движат по магистрали и обществени пътища, а в тунели под земята. Представете си, че системата е изградена и работи.

Звучи доста футуристично, но не и за Швейцария, където частната организация Cargo Sous Terrain (CST) усилено работи по проекта „Подземно карго“, чиято цел е да намали зависимостта на доставките от големите камиони.

Светът има нужда от все повече транспорт на товари, а компаниите, които се занимават с това, от все повече шофьори. Но трудно ги намират. Освен това услугата поскъпва заради цените на горивата. И замърсява околната среда – смята се, че около 6% от вредните емисии в световен мащаб са от транспортирането на стоки.

Авторите на концепцията за „Подземно карго“ твърдят, че тежкият трафик в Швейцария може да бъде намален с 40%, пише CNN. И тъй като ще се използва само възобновяема енергия, въглеродният отпечатък от всяка транспортирана стока може да се съкрати с 80%.

„От самото начало на проекта беше ясно, че една от целите е нулеви емисии, защото устойчивостта е задължителна“, казва Патрик Аелиг, отговарящ за комуникациите в CST.

Dronamics ще си партнира с британски разработчик на водородна технологияDronamics и Cranfield Aerospace Solutions ще си партнират в разработката на водородно гориво за товарни дронове

След завършването на строежа подземната мрежа от тунели трябва да обхваща около 500 километра в западната част на Швейцария. Планът е съоръженията да са готови през 2045 г.

Досега за планирането на първия 70-километров участък са събрани около 114 млн. долара. Той трябва да е готов до 2032 г. Идеята е по тунелите да се движат автономни автомобили, които да развиват до 30 километра в час. Товарите трябва да се разтоварват на определени спирки и да стигат до повърхността с асансьори.

По проекта се работи още от 2010 г. Тогава обаче не намира нужната подкрепа на правителствено ниво. Едва през 2021 г. е дадена зелена светлина. Въпреки това плановете все още не са получили нужното одобрение и работата по тях продължава. Макар проектирането да е в незавършен вид, вече са започнали някои проучвания за прокопаване на бъдещия маршрут. Тепърва се чака разрешение от местните власти, защото трасето минава през няколко кантона.

От биометрични тунели до летящи таксита – как се променят пътуванията ниКонцепции, които са като извадени от научнофантастични романи и филми, бързо си проправят път към масовия пазар

Междувременно обаче идеята за подземен транспорт вълнува не само хората в Швейцария. Мо Наяфи, директор на Центъра за проучване на подземната инфраструктура в тексаския университет в Арлингтън, е сред авторите на подробно изследване по тези въпроси. Той е убеден, че ако традиционният начин за превозване на стоки има алтернатива, това ще доведе до по-малко замърсяване и ще намали трафика.

„Магистралите в САЩ и по света са все по-пренаселени“, казва той и напомня, че големите камиони са сред най-честите причинители на катастрофи, а освен това рушат и инфраструктурата.

Да летиш без крила: Най-бързите влакове в светаДокато някой не докаже обратното, високоскоростният жп транспорт е най-ефективната алтернатива на самолетите

В Германия също разсъждават за ползите и вредите от подземния транспорт. Концепцията CargoCap, която предлага сходни решения, е разработка на университета в Бохум.

Но въпреки че идеята се обсъжда все по-усилено (а в Швейцария като че ли е дори една стъпка по-напред) пред реализацията остават редица трудности.

Най-големият проблем според запознати с темата ще е високата цена. Смята се, че само първият участък от швейцарските тунели би струвал около 4 млрд. долара., а цялата мрежа – над 30 млрд.долара.

Макар и пари да няма достатъчно, технологията за подобно нещо вече е налице, казва Филип Носе, работещ в швейцарската организация.

„Въпросът е как да интегрираме всичко, за да работи безпроблемно“, казва той.

Дори всичко да бъде финансирано и построено, остава и друг въпрос. Как превозените по този начин стоки да стигнат до хората без да се налага допълнителен транспорт. Едно от решенията са общи складове за множество доставчици, откъдето стоките да се извозват с електрически автомобили, за да няма замърсяване, което би обезсмислило целия подземен проект.

Въпреки трудностите авторите на тази идея остават оптимисти. Една от причините – наземният транспорт има своите лимити – и по отношение на обемите, и в други насоки. Когато те бъдат достигнати, ще трябва да се търсят други решения.