Европейският сектор за частни полети и бизнес джетове ще разчита на значително по-екологичен подход, за да отговори на предизвикателството със спада на полетите в резултат на възстановяването на търговската авиация и нарастващия натиск да стане по-устойчив.

Зеленият преход ще бъде основна тема по време на водещата годишна конференция на индустрията - European Business Aviation Convention & Exhibition (EBACE), която започва във вторник в Женева. На нея среща си дават всички заинтересовани страни – от доставчици на услуги и брокери до производители на самолети и двигатели, съобщава Reuters и дава контекст:

„Много от тях са подложени на строг контрол в Европа заради ролята си в индустрия, за която се смята, че произвежда прекомерно големи емисии, само за да обслужва един ограничен световен елит. Емисиите на CO2 от частни самолети в Европа са нараснали с 31% между 2005 и 2019 г., сочат данни на екологичната група "Транспорт и околна среда".

Натискът върху индустрията се увеличава както от страна на европейските регулаторни органи, които се стремят да развиват своята зелена програма, така и от активисти, които вече организират протести по летищата, предлагащи подобни услуги. Още при откриването на конференцията се очаква в Женева да се съберат протестиращи, които да акцентират върху нарастващия брой полети с частни самолети на фона на задълбочаващата се глобална климатична криза.

Нова концепция разширява значително обхвата на електрическите самолети Тегленето на самолети не е нова концепция, като военната ѝ употреба датира още от Втората световна война


Потребителите също се опитват да ограничат своето въздействие върху околната среда, обясняват от информационната агенция и цитират Роман Кок, говорител на Европейската асоциация за бизнес авиация, един от организаторите на събитието, който е категоричен:

"В днешно време наистина виждаме много повече клиенти, които питат своите оператори дали могат да пътуват с устойчиво авиационно гориво. Все повече хора също така си задават въпроси относно това доколко устойчиви са техните полети."

По време на конференцията ще бъдат представени редица иновации в сектора, като особен акцент ще падне върху области като електрическите самолети с вертикално излитане и кацане (eVTOL) и устойчивото авиационно гориво, което отделя много по-малко въглеродни емисии от традиционното реактивно гориво.

Как изглеждат самолетните кабини на бъдещетоВълнуващи концепции за самолетен интериор и шанс за надникване в бъдещето на авиацията на наградите Crystal Cabin Awards


"Големите иновации обикновено се внедряват първи в нашата индустрия", казва Кок. "Чак тогава навлизат в по-голямата търговска авиация. Това е естеството на нашите самолети - те са по-малки, което прави иновациите по-лесни."

Икономически притеснения

Секторът е засегнат и от по-широките икономически проблеми в Европа, тъй като много потенциални клиенти не са склонни да харчат пари за закупуване или наемане на частни самолети. На тях все по-често се гледа като на лукс, а не необходимост, посочва а анализа си Reuters.

"Макроикономическата среда след пандемията значително се помрачи - проблеми с веригата за доставки, инфлация, по-високи лихвени проценти, геополитически конфликти и напрежение", коментира Ричард Кое, главен изпълнителен директор на WINGX, компания за пазарна информация, фокусирана върху бизнес авиацията.

Полетите с бизнес джетове в Европа са намалели с около 6% в сравнение със същия период на 2022 г., сочат данните на WINGX.

ЕС задължава авиокомпаниите да използват устойчиви горива От 2025 г. всички горива, предоставяни на операторите на въздухоплавателни средства в ЕС, трябва да съдържат минимален дял на SAF


Непосредствено след пандемията бизнес авиацията се възстанови по-бързо от търговските въздушни превози, което доведе до ръст на поръчките към производителите на компактни частни самолети, тъй като все повече заможни потребили обърнаха поглед към тази алтернаива на претъпканите летища и прекачванията между полети. Но повишаването на лихвените проценти и икономическият натиск повдигат въпроси относно продължаващото търсене на частни самолети, дори на фона на плановете на индустрията за увеличаване на производството през през 2023 г.

"Когато икономиката не расте с достатъчни темпове, това се отразява на нашата индустрия. За нас това е най-големият индикатор и обяснява защо не се развиваме така, както през 2017 2018 г.", казва в заключение Кок от Европейската асоциация за бизнес авиация.