Тази година всеки, който разчита да купува коледни подаръци, може да се окаже без тях.

Причината е, че доставките в цяла Европа се бавят.

В пристанищата са струпани стотици контейнеровози, но персоналът в спедиторските фирми не достига.

Затова е добре поръчките за Коледа да се направят колкото може по-рано, съветват експертите, цитирани от Дойче Веле.

Хенри Хонкооп сочи екрана в офиса си: безброй кораби са задръстили пристанището на Ротердам в очакване да бъдат разтоварени. "Времето за изчакване в пристанището варира от 24 до 163 часа в пиковите моменти", казва той. "А търсенето на кораби и транспорт не намалява, напротив - увеличава се."

Фирмата му поема контейнерите от големите кораби вече от четвърт век насам. След това наема речни кораби и стоката се разпределя из Европа. Но бизнесът в момента е изключително муден заради дългото чакане по пристанищата, което ще направи последиците дългосрочни.

Кавус Хедерзаде е на същото мнение. Той организира от Франкфурт превози по вода и суша между морските пристанища и останалата част от Европа. Ротердам не е изолиран случай, казва той - много контейнерни пристанища просто не са в състояние да се справят с потока от кораби.

По време на първата COVID вълна през 2020 г. компаниите в бранша ограничиха сериозно броя на корабите си покрай спада на производството в Китай. "А когато нещата отново потръгнаха, нямаше достатъчно капацитет", обяснява Хедерзаде. Натрупването на забавени контейнери сега води дотам, че "нашите транспортни средства да не се обработват правилно и навреме".

Как пандемията направи транспортните контейнери най-търсеното нещо в светаПоглед към пазара на стоманени транспортни контейнери показва, че скоро няма да има завръщане към нормалното

Ситуацията няма да се разведри скоро

За Ливия Спера, генерален секретар на Федерацията на европейските транспортни работници, това е изключително важно. Професията просто вече не е така привлекателна, както преди 20 години:

"Използват се все повече гигантски контейнеровози, които вече пренасят не 10 000, а 25 000 контейнера. Това води до задръствания във вътрешността на страната по шосе, по вода и по релси. Към това се добавя недостигът на шофьори на камиони в цяла Европа."

Експертите не очакват бързо облекчаване на ситуацията. Забавянията вероятно ще продължат и през първото тримесечие на 2022 г.

С оглед на коледното пазаруване, Хедерзаде дава ясна препоръка: "Този път поръчките трябва да се направят много по-рано от обикновено". В противен случай може да възникне сериозен проблем с подаръците под елхата.