Повторното отваряне на третото най-натоварено контейнерно пристанище в света е страхотна новина за глобалната търговия.

Контейнерният терминал Мейшан в пристанището Нингбо-Джъндзян в Източен Китай възобнови дейността си вчера - след двуседмично прекъсване заради единичен случай на COVID-19 на работник.

Затварянето на контейнерния терминал подложи под допълнителен натиск веригите на доставки, като компаниите са изправени пред космически цени и забавяния на доставките 18 месеца след началото на пандемията.

Има и ще добри новини. Въпреки всички проблеми с веригите на доставки, в това число недостига на товарни контейнери, усложнения заради коронавируса и недостиг на ключови компоненти, като компютърни чипове, най-новите данни показват, че световната търговия продължава да процъфтява, осигурявайки съществено важно гориво за икономическото възстановяване.

През второто тримесечие на 2021 г. стойността на международната търговия със стоки на страните от Г-20 достига ново рекордно ниво, обявиха тази седмица от Организацията за икономическо развитие и сътрудничество (ОИСР).

Нов доклад на Бюрото за анализ на икономическата политика (CPB), изготвен от името на Европейската комисия, пък показва, че търговията със стоки в световен мащаб се стабилизира при много високи нива след "енергично" възстановяване.

Китай все още е В Китай е съсредоточена 28% от световната промишленост

Търговията със стоки в световен мащаб надхвърля с около 5% нивата отпреди пандемията, според изнесения вчера доклад.

Логичният въпрос тук е как може световната търговия да нараства, след като веригите на доставки са подложени на толкова голям натиск?

Силата на потребителите, които пазаруват активно, след като спестяваха средства месеци наред, е част от цялата история.

Щатското пристанище Лонг Бийч обяви по-рано този месец, че е обработило рекорден брой контейнери през юли вследствие на "устойчивото потребителско търсене." През пристанището на Лос Анджелис пък са минали с 4% повече контейнери през юли, в сравнение с 2020 г.

"Този забележителен, продължителен скок на вноса тласка веригата на доставки към нови нива," заявява пред CNN Business Джийн Серока, изпълнителен директор на пристанище Лос Анджелис.

По-голямото търсене на суровини, особено от страна на Китай, Япония и Южна Корея, също играе роля, казват от ОИСР. Износът на Австралия се е увеличил с 10% през миналото тримесечие заради продажбата на метали, въглища и зърнени храни, докато износът на Бразилия скача с 29% вследствие на търсенето на желязна руда и соя.

От ОИСР също така казват, че "повишаващите се цени на суровините обясняват в голяма степен ръста на търговията." Логиката е, че ако компаниите плащат повече за царевица, това означава, че стойността на доставките се повишава.

Това изпраща един по-двусмислен сигнал за икономиката, тъй като политиците се притесняват относно инфлацията.