Приложението за снимки Instagram, което е собственост на Facebook, се превърна в доходоносна витрина за доста малки предприемачи. Какви са тайните на успеха му?

Когато Facebook купи приложението през 2012 г. за сумата от 1 млрд. долара, мнозина се учудиха от цената, която технологичният гигант постави на стартъп компанията с едва 18-месечно съществуване.

Вече през 2017 г. Instagram продължава да е малката сестра на Facebook, но вече е изградила значителна общност от 700 млн. потребители, изпреварвайки значително Twitter и Snapchat. С подобрените филтри за снимки и добавянето на Instagram Stories, функция, позволяваща на потребители да качват видеа, които изчезват след 24 часа, платформата се превърна в голям хит сред хора на свободна практика и малки организации, стремящи се да достигнат до нова аудитория.

Как можем да използваме приложението, за да печелим пари?

„Instagram е витрината на вашия магазин“, казва пред ВВС моделиерът Дона Маккълок, която работи под името Sulky Doll. „Хората вече не искат визитни картички, те искат никнейма ви в Instagram. Става мигновено, просто изваждате телефоните си и сте свързани“, допълва тя.

Публикация, споделена от Donna - Sulkydollstyling (@sulkydollstyling) на

За йога инструкторката Кет Мефан бляскавите снимки, които публикува във впечатляващи йога позиции на живописни места по света, са начин да вдъхновява и мотивира 77 000-те си последователи.

Но те й помагат и да изгради бизнеса си. „Продадох всички билети за първия си курс по йога за пет дни, а всичко, което направих, беше да пусна една публикация в Instagram. Бях изключително шокирана и развълнувана. Това е силата на Instagram“, казва Мефан.

Тя отделя до един час в писане на надписите под снимките си, понякога повече, отколкото отделя за самата снимка. „Понякога излизам и правя фотосесия с партньора ми. Но обикновено снимам сама с таймер или държейки телефона“, споделя Кет.

Публикация, споделена от IMPERFECT MATTER•YOGA TEACHER (@catmeffan) на

Подобно на Дона, тя смята добавянето на хаштагове към снимките си за полезен начин за достигане до нова аудитория. Търсене на #йога, например, ще покаже нейните снимки наред с тези на други хора. В същото време снимките на Дона в #OOTD (Outfit of The Day) са нейните най-популярни фотоси. „Това е добър начин да откриете хора със сходно мислене“, казва Кет.

И двете жени използват Stories, за да публикуват видеа, които ги показват такива, каквито са наистина в противовес с изкуствения блясък, който много от потребителите на Instagram добавят към снимките си.

„Историите позволяват на хората да ви опознаят по-добре като човек и марка. Те са като надникване зад завесите. Най-големият комплимент е, когато хората казват, че в реалния живот сте същите като във фийда ви в Instagram“, споделя Дона.

Двете дами са създали страниците си в Instagram около една конкретна тема – съответно йога и мода. Това е важно, ако искате да увеличите броя на последователите си, казва Дани Кой, фотограф с 80 000 последователи, който сега работи като консултант по Instagram.

Публикация, споделена от Danny Coy (@wildcoyphotography) на

Срещу 330 евро на месец компанията му Vibrance може да увеличи последователите на акаунт с 2000 души на всеки четири седмици. Техниките за привличане на последователи включват редовни публикации и набор от интересни снимки под ръка.

„Не трябва да публикувате всеки ден, но ангажиментът достига пика си до 24 часа след публикацията. Важно е да се придържате към нишата си“, казва Кой.

Такъв е съветът и на Instagram. „Ако разказвате различна история всеки път, когато влизате в Instagram, хората няма да разберат какво опитвате да им кажете. Помислете какво искат да разберат клиентите ви и се уверете, че последователно подсилвате посланието с течение на времето“, казва Джен Ронан, ръководител на отдел „Малък бизнес“ за Европа, Близкия Изток и Африка в Instagram.

Много от клиентите на Дани са компании, които по думите му искат да увеличат броя на последователите си, за да изглеждат „легитимни“ в платформата. „Понякога това може да е фотограф, който смята, че не може да постигне бройките, които заслужава. Всеки трябва да започне отнякъде“, казва той.

Потребителите на Instagram със значителен брой последователи могат да влязат в контакт с марки, търсещи „посланици“, които да ги представляват, срещу определено заплащане.

Повече технологичен бизнес

Внедряването на продукти на дадена марка в снимки и видеа може да се окаже доходоносно, въпреки че според правилата на Instagram трябва да посочите ясно спонсорираното съдържание.

Дона Маккълок не го прави. „Мисля, че ще загубя почтеността си“, казва тя, но признава, че носи дрехи, които й подаряват.

Кет Мефан също отделя много време, за да „казва не“ на марки, които не смята, че са подходящи за нея, но приема някои от тях. „Няма определен хонорар в света на Instagram. Имате разговор с марката и получавате толкова, колкото смятате, че заслужавате“, казва тя.

„Преди 18 месеца можех лесно да си докарвам над 2000-3000 евро на месец като човек, който влияе върху съдържанието“, споделя Дани Маккой. Сега обаче пазарът се забавя, защото марките се осъзнават. Ако потребител на Instagram тагне марка в свой пост независимо, марката може да използва снимката, без да плаща.

„Повечето първо ще попитат. Но след като ги тагнете и ги сложите в Instagram, те няма нужда да искат разрешението ви“, казва Маккой.

Но не е лилеко отблъскващо да получавате реклами от хора, чието съдържание харесвате. И случва ли се понякога хората да не осъзнават, че гледат платено съдържание? Мариан Харди, доцент по маркетинг в университета в Дърам, смята, че общността в Instagram не е толкова наивна.

„Основните потребители на Instagram са много добри във филтрирането на съдържание, което е брандирано или спонсорирано“, казва тя. Най-важното е дали публикациите са забавни и дали снимките са хубави, допълва Харди.

Така че има консенсус – ако спонсорираните потребители в Instagram са много харесвани и ангажиращи и съдържанието е забавно, поколението Instagram няма нищо против тях.