Tesla може да стане жертва на собствения си успех в Китай
Амбициозният план на Tesla за увеличаване на производството на електромобили в Шанхай, най-ценния й завод в световен мащаб, зависи от одобрението на Китай за използването на 70 хектара бивша земеделска земя, която в момента е обрасла с диви цветя.
Някога ухажвана от Пекин, за да подпомогне развитието на местната индустрия за електрически превозни средства, съобщава Reuters, Tesla може да се окаже жертва на собствения си успех на най-големия автомобилен пазар в света, а това би поставило под въпрос възможностите на компанията да използва ценовото си предимство от китайското производство за стимулиране на износа.
Според ръководители на конкурентни компании и анализатори, интервюирани от информационната агенция, Националната комисия за развитие и реформи на Китай (NDRC), е предпазлива при одобряването на нови планове за производство на електрически превозни средства от всички автомобилни производители поради опасения за свръхкапацитет и задълбочаваща се ценова война, започната именно от Tesla.
Бил Русо, основател и главен изпълнителен директор на базираната в Шанхай консултантската агенция Automobility, изчислява, че Китай има излишен производствен капацитет от около 10 млн. автомобила годишно - еквивалент на две трети от цялото производство в Северна Америка през 2022 г.
Франция убеждава Мъск да построи завод на Tesla в странатаТя се стреми да засили позициите си като център за производството на електрически автомобили
"Може да се твърди, че след като Tesla има нови продукти, трябва да има и нова фабрика, в която да ги произвежда. Но от гледна точка на китайското правителство всичко, което те виждат, е пазар, на който има свръхпредлагане", казва той.
Tesla подробно описа плановете си за добавяне на допълнителен капацитет от 450 000 автомобила годишно (на стойност 18 млрд. долара) на новата си площадка в Шанхай, разположена на около 3 км от настоящия ѝ завод, още през май 2022 г. Тогава от компанията благодариха на китайското правителство за подкрепата по време на блокирането на Шанхай заради COVID-19.
Темата за допълнителния капацитет е била повдигната и по време на скорошното посещение на Илон Мъск в Китай в края на миналия месец, твърди Reuters. След срещи с високопоставени китайски служители, сред които и вицепремиерът Дин Сюесян, Мъск е казал на малка група служители на Tesla, че вижда "положителен напредък" в обсъжданията за разширяването, без да уточнява какви са те.
"Tesla удвоява усилията си в Китай и макар че през последната година се сблъска с някои затруднения, смятаме, че визитата на Мъск успокои ситуацията и очакваме съобщения за напредък през следващите месеци", казва Дан Айвс, анализатор в Wedbush Securities.
Сегашният завод на Tesla в Шанхай беше построен за по-малко от година, след като през 2019 г. беше направена първата копка на обекта.
Как сделките на Tesla с конкурентите Ford и GM презареждат EV индустриятаНовите споразумения имат потенциал да подобрят по-широкото приемане на електромобилите в Северна Америка
Защо Tesla се нуждае от Китай?
Зависимостта на Tesla от Китай е усложнение в Съединените щати, където стимулите на администрацията на Байдън са насочени към автомобилните производители с местно производство на батерии и превозни средства.
Но заводът на Tesla в Шанхай, който е произвел почти 711 000 автомобила Model 3 и Model Y миналата година и е повишил максималния си годишен капацитет до над 1 милион, е от решаващо значение за ценовото предимство на компанията пред нейните конкуренти и стимулира износа към Югоизточна Азия и Канада.
С цел да продаде 20 млн. електромобила в световен мащаб до 2030 г., в сравнение с 1,31 млн. през 2022 г., Tesla води разговори с Индия за потенциални производствени инвестиции и е ухажвана от редица правителства, включително тези на Южна Корея и Индонезия. Производството в Китай обаче носи ценово предимство от 20% в сравнение с електромобилите, произведени другаде, обясняват пред Reuters от Nio, силен конкурент на Tesla на китайския пазар, позовавайки се на контрола на страната върху веригата за доставки и суровините.
Но докато опасенията на правителството за свръхпредлагане се увеличават и Tesla настоява за разширяване на дейността си в Шанхай, напредъкът други компании в страната остава скромен. Пример за това е китайския производител на потребителска електроника Xiaomi, който се стреми да навлезе на пазара на електромобили, но все още не може да получи разрешение за производство.
Мълчанието е злато за Мъск и световните лидери след визитата им в КитайНикой не говори с подробности в публичното пространство, макар че разговорите бяха с официални представители на Китай
Американският производител на луксозни електромобили Lucid Group също има планове да произвежда в Китай, но е бил уведомен, че възможността е малка.
Чакането на Tesla за одобрения е в дизонанс с топлото посрещане, когато за първи път Мъск сключи сделката за откриване на фабриката си в Шанхай преди пет години. Тогава анализаторите предположиха, че Пекин ще използва компанията, за да подпомогне развитието на местните производители на електрически превозни средства, тъй като нейната сила ще принуди по-слабите играчи да действат по-бързо, за да оцелеят.
"Сценарият определено се обърна", казва Русо от Automobility. "Китай се нуждаеше от Tesla, за да отвори пазара за потребителите на дребно, но Tesla се нуждае от Китай, защото предимствата на веригата за доставки, които има тук, и летвата, която е поставена, правят Tesla по-конкурентна компания в световен мащаб. Ако не получат разрешение за увеличаване на капацитета, това ще бъде една сериозна пропуснатата възможност”.