Оптичната детекция на пешеходци е една от иновациите в транспортната система на Виена, която е алтернатива на бутоните на светофарните уредби. Тя беше представена от Валтер Мимлер, ръководител направление „Светофарни уредби“ в община Виена на втория ден от конференцията „Градове на бъдещето: Интелигентна мобилност“ в рамките на „Дните на Виена в София“.

В австрийската столица има около 1300 светофарни уредби, от които 1227 са свързани с централен компютър, 988 са оборудвани с LED инсталация, а 889 са снабдени със звуков сигнал за незрящи, разказа Мимлер.

Принципът за заявка от страна на пешеходците чрез натискане на бутон се използва в австрийската столица от 60-те години на миналия век, но поради непрекъснато нарастващото самосъзнание и самочувствие на пешеходците, те започват да поставят под въпрос инсталирането на нови бутони за заявка. Така като алтернатива на бутоните се налага използването на оптични системи, отбеляза Мимлер.

Като основа се използва проект на университета в Грац в областта на науката за спорта, който е способен на машинно разпознаване на хора, стабилно оптично проследяване на хора, изчисляване на стабилна прогноза за очакваните посоки на движение и изчисляване на стабилна прогноза за очакваната скорост на движение.

Община Виена започва сътрудничество с университета в Грац, като първата стъпка е проверка на съществуващия алгоритъм в уличното движение. Системата е инсталирана както в кампуса на университета в Грац, така и на две много оживени кръстовища в австрийската столица.

При първото изпитание са тествани функции като разпознаване, диференциране, проследяване, разширено разпознаване на хора, клъстериране на пътищата в зависимост от честотата и посоката. Резултатът от полевите изпитания е положителен и е взето решение работата по проекта да продължи и заедно с университета в Грац да бъде разработен прототип и доразвит алгоритъмът с помощта на събраните данни от първата фаза, разказа Мимлер.

В момента университетът работи върху прототип, който може да бъде произвеждан серийно и ще позволи продължителна тестова експлоатация в движението по улиците и заедно с бутон като резервно решение ще помогне да се установи доколко надеждни са разпознаването и прогнозите. Целта е да се постигне годност за серийно производство, допълни той.

Инж. Андреас Шолц от общинско предприятие „Виенски линии“ разказа, че над един милиард пътници използват градския транспорт в австрийската столица на година. В града има 5300 спирки, пет линии на метрото, 29 трамвайни линии и 115 автобусни линии. Във Виена се движат 513 трамвая, метрото има 770 влакчета, а автобусите са 450. В момента в действие е Мастърплан за транспорта 2020, чието мото е интелигентна мобилност.

Една от основните цели на плана е намаляване на трафика и изместването му към екологичните форми - обществен транспорт, пешеходци и велосипедисти. Предвидено е до 2020 г. делът на обществения транспорт в придвижването на виенчани да нарасне до 40%, каза още Шолц. Той разказа и какви мерки са предприети до момента за изпълнение на целите. 98% от трамвайните спирки са снабдени с перонен бордюр за облекчаване на хора, които имат проблем с качването в трамвая.

Освен това са инсталирани непълни уредби за светлинна сигнализация, при която зелената светлина, разрешаваща преминаването, не се използва, а се показват само позициите „неосветена, „жълто“ и „червено“. Освен това съществуващата от няколко години система за управление на местата за паркиране в централните райони през 2012 г. е разширена и в периферните райони, което води до намалено натоварване на местата за паркиране и позволяват по-лесно да се реализират програмите за приоритизиране, които отнемат от местата за паркиране.

Първите мерки за управлението на аварии в обществения транспорт се вземат от инспекция с 13 служители, която работи 24 часа в денонощието.