Когато Хосе Сарагоса приключва работата по почистването на един от апартаментите, за които е получил поръчка, получава допълнително заплащане от 100 долара.

"Казах на клиента, че вероятно има грешка, защото съм получил сума, която е с една нула повече, а той отговори, че бакшишът е жест към мен и моето семейство в настоящите трудни времена", разказва Сарагоса, чиито приходи отчитат сериозен спад през последните месеци в резултат на пандемията от COVID-19.

Подобни случаи се наблюдават и на други места в САЩ, пише BBC.

В Остин, Тексас, например, един от ресторантите на 30 април отваря врати за първи път след карантината, а един от първите посетители оставя на на служителите 1 300 долара като поздрав "за добре дошли".

Някои от платформите за доставка на храна по домовете също отчитат увеличаване на бакшишите, които оставят техните клиенти.

Тази "щедрост" на купувачите донякъде се дължи и на факта, че онлайн покупките стават все по-големи, тъй като много от физическите търговсик обекти са затворени или пък пред тях се извиват дълги опашки.

С обещанието за по-солиден бакшиш клиентите може би се надяват, че поръчката им ще пристигне по-бързо или услугата, която поръчват, ще бъде изпълнена по-качествено.

Но в много от случаите става въпрос за искрен алтруизъм. Хората са склонни да плащат повече, и то на напълно непознати, без да очакват нещо в замяна. Въпросът е дали това ще се превърне в дългосрочна тенденция и след края на кризата?

Майкъл Лин, експерт по потребителско поведение от университета Корнъл, не е изненадан от по-щедрите бакшиши по време на кризата. По думите му много от клиентите осъзнават, че компаниите, чиито услуги ползват, както и техните служители, са изправени пред затруднения.

"Някои хора оставят бакшиш под влияние на чувството за дълг, други го смятат за социално задължение, а трети смятат, че по този начин ще насърчат компаниите да предоставят по-добра услуга в бъдеще", казва Лин.

Как живяхме през последните 60 дни?Извънредното положение беше обявено на 13 март, а мярката пада на 13 май

Според професора по поведенческа икономика в Харвард Майкъл Нортън има няколко ключови фактора, които обикновено карат клиентите да оставят по-големи бакшиши.

"Хората се чувстват добре, когато имат усещането, че помагат и че действията им имат значение. Даряването на средства за здравеопазването също е смислено, но понякога хората са обезкуражени от факта, че проблемите там са гигантски и техният личен принос би бил твърде незначителен. А когато дават бакшиш на сервитьор или чистач, когото познават, ефектът за самия него е много по-голям", обяснява Нортън.

По думите му в настоящите трудни времена, когато много хора се чувстват объркани и дори безполезни, възможността да окажат подкрепа на някого ги прави щастливи.

Трудно е да се каже обаче дали щедростта на клиентите ще се запази в дългосрочен план, особено на фона на прогнозите за тежък спад на икономиката и очакваното свиване на семейните бюджети.

"Една от циничните тези за човешките същества гласи, че ние сме изначално себични и се интересуваме най-вече от личната изгода. Разбира се, има такива примери, но в същото време хората могат да бъдат и изключително щедри. Точно въъв времена на криза, когато се очаква всеки да спасява сам себе си, често ставаме свидетели на необичайна щедрост и демонстрации на емпатия", казва още проф. Нортън.

По думите му този феномен е известен като "генерална реципрочност" - хората са склонни да дават на другите, без да очакват директни ползи за себе си.