Лято 2023 г. ще остане в историята като едно от най-скъпите за туристите в Италия.

Ботушът може да има слава на една от най-посещаваните дестинации, но този сезон се тресе от скандали заради космическите цени в кафенета и ресторанти, които се отразиха на джоба не само на чужденците, но и на местните туристи, пише в материал по темата CNN.

Една от най-фрапиращите ситуации се разиграва с двойка, на която са поискани 2 евро за разрязване наполовина на най-обикновен сандвич с шунка, но пък с гледка към езерото Комо.

Подобна история се случва на млада майка в крайбрежния град Остия, на която са поискани 2 евро, за да затоплят бебешкото шише с мляко в микровълнова фурна.

Друга двойка туристи са таксувани с 60 евро за две кафета и две малки бутилки вода в хотел "Черво" в Сардиния, въпреки че собственикът заяви пред CNN, че цените са ясно посочени и таксата се основава на гледката към скъпите яхти на близкото пристанище.

На туристите се начисляват и по 2 евро за допълнителна (празна!) чиния край Портофино в Северна Италия и 10 цента за поръсване на какао върху капучино в кафене на брега на езерото Комо. Италианските кафенета рядко използват какао за капучино, с което оправдават таксата, допълва CNN.

Срещу 30 000 евро може да се ожените в италианската вила на Джордж Клуни Актьорът купува имението през 2010 г. за 10 млн. евро, но стойността му се е увеличава десетократно заради звездния собственик

Тези случаи, определени от местните медии като "безумни касови бележки", са документирани от групата за защита на потребителите "Consumerism No Profit", която съобщава за зашеметяващото 130% увеличение на цените в туристическите райони в Италия това лято, пише CNN.

Не само ресторантьорите обаче определят космическите цени. Горивата и енергията също правят това лято изключително скъпо.

Поскъпването сякаш е извън контрол – някои от цените са с 240% по-високи от тези на други средиземноморски дестинации. Стигна се дотам, че много италианци изоставят обичайните си места за почивка през август и избраха по-икономични варианти като Албания и Черна гора, които не предлагат същия италиански чар или кухня, но за сметка на това са достъпни.

Дори премиерът Джорджа Мелони си взе кратка почивка на плажа в Албания тази година, потвърдиха от кабинета ѝ.

"Значителното увеличение на цените в секторите на въздушния транспорт, настаняването и ваканционните пакети дълбоко промени навиците на италианците за почивка", коментира Фурио Труци от групата за наблюдение на потребителите Assoutenti. Според него, цените няма да спрат италианците да почиват, но ще повлияят на това колко дълго ще останат.

"И парадоксът е, че въпреки намаляването на дните за почивка, разходите ще бъдат по-високи: лятната ваканция през 2023 г. ще струва с 1,2 млрд. евро повече, отколкото през 2022 г., макар и с по-малко нощувки извън дома", допълва той.

Римини е перфектната дестинация за туристите от САЩ. Но не и за италианцитеИталиаската ривиера е перфектната икономична ваканция за американци

Чуждестранните туристи компенсират с повече от половин процент спада, като италианското министерство на туризма прогнозира, че страната ще бъде посетена от 68 млн. туристи, което е с над 3 млн. повече отпреди пандемията. Американците и азиатците са пристигнали на тълпи, заменяйки руските богати туристи, които обикновено харчат повече и остават по-дълго, но сега отсъстват заради войната в Украйна, допълва ведомството.

Едни от най-големите безмилостните към бюджета на туристите са заведенията на плажа, които отдават под наем шезлонги и чадъри.

В Пулия дневният наем за два шезлонга и един чадър през седмицата е средно 50 евро, а през уикенда - почти двойно повече, но на север цената за първи ред на претъпкан плаж може да бъде тройно по-висока и да започне от около 150 евро на ден през седмицата, особено в по-ексклузивните райони като Портофино, стига чадърите на първия ред да не са резервирани от местни жители.

"Шарм ел Шейх в Египет струва по-малко и затова толкова много италианци отиват в чужбина", коментира Паоло Манка от Федерацията на хотелиерите и обяснява, че за да стигне до традиционно място за почивка като Сардиния, едно семейство може да плати хиляди на ден, започвайки от скъпия ферибот или самолетен билет, завишените цени на хотелите и храната.

Dolce Vita за напреднали: Невероятни съкровища само на час от РимСамо на час път от столицата ви очакват истински съкровища с неизвестни исторически обекти, тайни сензации от миналото и естествените природни забележителности

На въпрос колко са платили за два коктейла Аперол в кафене на площад "Навона" в центъра на Рим, американците Бетси и Джеймс Креймър отговарят, че се срамуват да признаят. Но били подготвени, че трябва да платят повече, за да седнат на популярно място. "Надплащали сме за джелато, за Аперол и за хотела си, но знаехме, че ще е скъпо", каза Бетси пред CNN.

"Бяхме планирали това пътуване преди пандемията и мечтаехме за него, въпреки че бяхме информирани за скъпите цени. Просто, когато седнете в заведение, трябва да прочетете менюто и да попитате има ли допълнителни такси. И ако има, тогава трябва или да си тръгнете, или просто да си изядете поръчката и да си платите".

Макар че високите цени може да се отразят на средностатистическия турист, луксозният туризъм отбелязва ръст тази година, според Министерството на туризма, което твърди, че това лято в Италия ще отседнат в петзвездни хотели рекордните 11,7 милиона туристи, по данни от резервациите.

"През август туризмът от висок клас продължава да расте, за разлика от нормалния", твърди Антонио Ковиело от Националния изследователски център на Италия, в доклад за луксозните пътувания, като добавя, че рискът от прекомерен туризъм в луксозния сектор е обезпокоителен, тъй като може да доведе до повишаване на цените в сектора на средния клас пътувания.

Да продаваш пица на италианци: Германска двойка е без конкуренция в АйролеГерманци сервират най-емблематичната храна в Италия на местните жители

Министърът на туризма на Италия Даниела Сантанче заяви, че въпреки сезона, белязан от лоши заглавия заради ръста на цените на услугите и по-малкия брой пътуващи италианци, лятото е решаващ момент за възстановяване след пандемията.

"Не бих казала провал, но не можем да говорим и за успех. Най-накрая можем отново да започнем да обсъждаме туризма и да планираме следващите си стъпки. Всъщност това е първата година без ограничения, свързани с пандемията и в известен смисъл можем да говорим за 2023 г. като за "нулева година", допълва министърът.