Да пропуснеш мига заради селфи: Как една снимка убива цялото преживяване
Преди близо 10 години Картика Гупта и петгодишният ѝ син преживяват инцидент в Националния парк Йелоустоун.
Детето за малко не остава смачкано от тълпа туристи, които искат да се снимат с бизоните на заден план в търсене на перфектното селфи.
По време на друго пътуване до Шри Ланка преди пандемията, Гупта, която е писател и фотограф, става свидетел на тълпи от туристи, които се блъскат, за да направят снимка на залеза в Мириса.
Тя не е против търсенето на кадър за идеалното селфи, но не може да понесе това, което описва като "липса на внимание към другите".
"Това не е красив спомен", казва Гупта за времето, прекарано на едно от най-популярните места в Шри Ланка (към момента на публикуването #MirissaSriLanka има над 20 000 тага в Instagram).
Селфи културата не е нещо ново, както и "девиантното поведение", според Ваня Богичевич, клиничен доцент в към Нюйоркския университет.
Но с възхода на "пътуването за отмъщение" и "страха от пропускане", свръхтуризмът и културата на селфитата, привидно свързана последица, са в скоростен подем, обяснява тя, цитирана от BBC.
Въпреки че някои дестинации се опитват да привличат туристи към по-малко известни забележителности и региони (Богичевич цитира усилията на Амстердам да премести квартала на червените фенери в покрайнините на града и опита на Флоренция да привлече посетители към по-малко познати квартали), други като Венеция, не могат да избягат от популярността си в списъка с туристически обекти, което е в ущърб на ценностите на града и на местните жители.
Миналия месец гондола, която се носеше по каналите на Венеция, се преобърна, когато група китайски туристи отказа да седне и да спре да снима.
Това не е първият случай, в който турист причинява злополука и вероятно няма да е последният в легендарния италиански град – или други популярни дестинации.
Разходка във Венеция – само с предварителна резервация от 2024 г.
Нещо повече – има туристи, които "вървят срещу обществените норми", демонстрирайки поведение, което е "неуважително към културата", казва Богичевич.
Независимо дали става въпрос за неподходящо облекло в религиозна среда (със селфита, които го доказват), позиране пред паметници или рисковано поведение при правене на снимки (като например във Венеция), това може да бъде проблематично както за жителите, така и за посетителите.
Политиците и правителствата вече въвеждат мерки за ограничаване на пътуванията до определени обекти, като ограничават капацитета или налагат високи такси за посещение. Някои дори предприемат преки действия срещу фотосесиите и селфитата.
Преди две години Нова Зеландия възприе новаторски подход в борбата с културата на селфитата, като призова туристите да спрат да правят вдъхновени от инфлуенсъри снимки на горещи точки и вместо това да споделят нещо ново за пътуванията си в страната.
През май миналата година Халщат, Австрия, издигна дървена стена на най-популярното си място за селфита, за да блокира гледката към Алпите в знак на протест срещу шумовото замърсяване и трафика. (След отзвук в социалните мрежи тя беше премахната.)
А през есента на 2023 г. Върмонт влезе в заглавията на медиите, когато забрани на инфлуенсърите да снимат идиличните килими от есенни листа.
В Биг Сур, Калифорния, инициативата "Устойчиви движения", която насърчава отговорното поведение по емблематичната, достойна за Instagram Магистрала 1, не е против селфитата, казва Роб О'Кийф, главен изпълнителен директор и президент на See Monterey. Тя има за цел да накара посетителите да излязат извън рамките на селфито.
"Предизвикателството при селфитата е, че получаването на снимката става по-важно от истинското преживяване", каза О'Кийф.
Тези политики могат да бъдат полезни, а Богичевич добавя, че образованието и даването на примери - от страна на дестинациите и туристическите компании и дори от страна на инфлуенсърите, също са важни, особено като се има предвид, че някои места може да се нуждаят от популяризиране, както и от получените в резултат на това долари за туризъм.
За някои пътешественици от поколението X обаче, непрестанното правене на селфита никога няма да бъде нещо друго освен досада, още по-малко вдъхновение за бъдещо пътуване и планиране на пътувания.
Гупта и семейството ѝ, които живеят в Чикаго, обожават Йелоустоун, но сега ходят през зимата, когато тълпите са по-малко. Редовно търсят дестинации, които са под радара, за да избегнат тълпите от обсебени от селфита туристи, които заплашват да отнемат от преживяването им.
"Дразня се, че хората отказват да оставят устройствата си и да се потопят в мига", добавя Джереми Харлан, продуцент от CNN (и представител на поколението X), който живее в Денвър, Колорадо и редовно пътува както по работа, така и за развлечение.
"Ако сте около Монсерат, просто спрете и погледнете красотата с очите си, запаметете я в главата си. iPhone 15 не се доближава до възпроизвеждането на този образ."
Селфи културата е съсипала калдъръмените улици на Дъмбо, Бруклин, според Алисън Тик, интериорен дизайнер и представител на Поколението Х.
Дъмбо е "идеалният пример" за това как този "феномен е отишъл твърде далеч", казва Тик, като посочва как цяла една улица в квартала сега е блокирана "за селфита". Това вече не е място, на което тя може да се наслаждава.
"Знам, че мнението ми по този въпрос издава възрастта ми, но дори мразя думата селфи. Просто не виждам какъв е смисълът в това да се снимаш сам."
Друг куриозен случай идва от Италия, когато в желанието да си направи селфи с бездомна котка турист пропуска същността на преживяването за лов на трюфели, за което си е платил, а после се оплаква от това.
Случаят е с един от участниците в Experience BellaVita, независим туроператор в Италия и в крайна сметка кара компанията да предложи нов начин за участниците в лова на трюфели да се "потопят в момента", обяснява Марино Кардели, собственик на Experience BellaVita.
Сега, по време на лова на трюфели в Абруцо, участниците в Experience BellaVita получават инструменти – лопати за изваждането на трюфели и лакомства за кучетата, така че да се включат активно в преживяването и да не посягат толкова бързо към устройствата си.
Идеята, казва Кардели, е да се откажат хората от използването на телефоните си, за да могат да получат "по-смислено преживяване при пътуване, което надхвърля повърхностността на селфитата".
Въпреки това Кардели разбира желанието за визуално възприемане на изживяването от лова на трюфели, поради което е ангажирал професионален фотограф, който да документира преживяванията на пътниците.
За да насърчи по-богатите и спонтанни преживявания при пътуване, FTLO (For the Love of Travel), туристическа компания, която разработва предимно групови пътувания за милениуми и зумъри, стартира пътувания без телефон.
Тара Капел, главен изпълнителен директор и основател на компанията, вярва, че тази практика ще позволи на участниците в групата да присъстват пълноценно, без да изпитват натиск да публикуват в социалните медии и да бъдат "достъпни 24/7".
Въпреки че предимно представителите на Поколението Х изразяват отвращение от културата на селфитата, Капел смята, че милениалите и Поколението Z са също толкова заинтересовани от преживявания, които не ги разсейват - дигитална детоксикация, при която могат да оставят телефоните си и да се свържат с други пътуващи и околната среда по истински начин.
И все пак, ако изпитвате нужда да направите перфектната снимка за Instagram, О'Кийф съветва поне да не се отнасяте безотговорно към околната среда, другите посетители или културата на местните. "Не нарушавайте закона, за да си направите селфи", допълва той.