Еми Къди е психолог в Харвардската бизнес школа. Над 10 години е изучавала т.нар. „първо впечатление“. Заедно с колегите си е установила, че провокираме първи съждения за човека, отговаряйки си на два въпроса:

Мога ли да се доверя на този човек?

Мога ли да уважавам способностите на този човек?

Съгласно изследването на Къди, от 80% до 90% от първото впечатление се базират на тези две характеристики. Вие и хората, които срещате, подсъзнателно се питате – мога ли да се доверя и способен ли е този човек?

Често смятаме, че компетентността е най-важният фактор и че хората са склонни да оценяват именно нея, когато става дума за първа среща. Изследването на Къди обаче показва, че най-важно е доверието. За да бъде вашата компетентност от значение, трябва първо хората да ви се доверят. Без доверие компетенциите се оценяват отрицателно.

Както казва Къди, сърдечните и достойни за доверие хора провокират силно възхищение. Но само след като са завоювали доверието на отсрещната страна.

Как да правите добро първо впечатление?

Секунди са необходими, за да реши един човек дали заслужавате доверието му и дали сте компетентни. Изследвания показват, че първите впечатления трудно се променят.

Ако се стараете да излъчвате увереност, но не сте спечелили доверие, вашите усилия ще имат обратен ефект. А кой иска да не бъде харесван и да не провокира уважение? Както казва Къди, ако този, на който се стараете да повлияете, не ви вярва, няма нищо да се получи. В действителност вие дори може да провокирате подозрение, тъй като изглеждате като манипулатор.

Ето няколко съвета, които може да са ви от помощ, когато искате да създадете добро първо впечатление.

Позволете на човека да говори първи. Дайте му възможност да води разговора, за целта може да задавате удачни въпроси. Ако се стремите веднага да установите контрол над събеседването, ще демонстрирате доминиране. Това не помага за създаване на доверие.

Доверието и сърдечността се печелят, когато хората усещат, че ги разбирате.

Използвайте позитивния език на тялото. Осъзнавайки своите жестове, изражението на лицето, тона на гласа, може да привличате хората. Въодушевеният тон, отсъствието на скръстени ръце, зрителният контакт и обръщането към тялото на говорещия са неща, които променят коренно обстановката.

Игнорирайте телефона. Не е възможно едновременно да градите доверие и да си гледате телефона. Нищо не отблъсква така хората, както воденето на разговори и кореспонденция паралелно с разговор очи в очи. Съсредоточете се изцяло върху събеседника си.

13 неща, които емоционално интелигентните хора не правятА колко от тях практикувате вие?

Отделете време за „кратки разговори“. Може да ви се стори банално, но изследвания сочат, че ако започнете срещата с петминутна беседа, резултатите ви накрая ще са по-добри.

Слушайте активно. Това означава да бъдете концентрирани върху това, което ви се казва. А не да планирате какво да отговорите. Задавайте удачни въпроси – по този начин показвате своята внимателност и ангажираност.

Напишете домашното си. Хората обичат, когато слушат какво знаете за тях. Така имат възможност да пропуснат сами разказването на същата история. Проучете добре събеседника си, компанията, в която работи - това ще бъде само от полза.