Как IKEA засегна неомъжените жени в Китай с реклама
IKEA се извини и спря противоречива телевизионна реклама в Китай, която някои определиха като сексистка, предава ВВС.
Рекламата на шведската верига магазини за мебели показва как майка се кара на дъщеря си, че „не е довела приятел у дома“, за да се запознае с родителите й. Тя породи обвинения в несъобразяване с неомъжените жени.
Китайките без съпруг, които са наричани „отхвърлени жени“ в родината си, са подложени на натиск да се омъжат в общество, което отдава приоритет на брака. Въпреки че IKEA спря 25-секундната реклама след критиките, копия все още могат да бъдат видени в интернет.
Видеото започва с напрегната сцена от семейна вечеря, в която млада жена се обръща към майка си и казва смутено: „Мамо...,“. Тогава майката хвърля клечките на масата и отговаря: „Ако не доведеш приятел у дома следващия път, не ме наричай Мамо!“.
След това на вратата се появява добре облечен млад мъж с букет. Дъщерята го представя като нейния приятел на греещите от щастие родители, които изваждат прибори за маса от IKEA и украса за дома.
Накрая родителите опитват щастливо от храната в купата за ориз на приятеля на масата за вечеря, докато дъщеря им наблюдава смутено.
Рекламата, която беше пусната тази седмица, веднага стана основна тема за обсъждане в интернет и в медиите. Мнозина я определиха като сексистка.
„Това е дискриминация към неомъжените жени. Нямаш приятел, значи собственото ти семейство те подценява, какви ценности предава тази реклама“, пита потребител на Weibo.
„Макар че подобни ситуации се случват на много семейства, не е подходящо да правиш реклама за това, защото не е правилно“, допълва друг потребител на Weibo.
IKEA публикува извинение на китайски и на английски на акаунта си в Weibo във вторник, като заяви, че съжалява за погрешната представа, която е предала.
„Тази телевизионна реклама опита да покаже как IKEA може да помогне на клиентите лесно и достъпно да превърнат обичайна трапезария в място за празнуване. Целта беше да насърчим клиентите да празнуват моменти от ежедневието си“, съобщи компанията.
Тя допълни, че „окуражава хората да водят най-различен начин на живот“ и че „половото равенство е основна част от културата и ценностите на IKEA“.
Извинението обаче не омилостиви китайците, някои от които сметнаха за иронично, че рекламата е дошла от шведска марка. „Тя идва от страна, която уважава правата на жените, и все пак IKEA може да създаде подобна реклама“, гласеше един от коментарите.
„Като международна марка, IKEA трябва да ни дава най-доброто от света, което да е от полза за Китай. Тя не трябва да учи лоши неща от Китай и да ги разпространява в цял свят", гласеше друг коментар.
Темата за неомъжените жени стана чувствителна в последните години, след като все повече китайки се разбунтуваха срещу традиционните схващания, че трябва да се омъжат и да имат деца на ранна възраст.
Управляващата Китайска комунистическа партия призова жените да се омъжват рано, а преди няколко години на сайта на правителството бяха качени статии за „отхвърлените жени“, определени като неомъжени дами над 27 години.
Миналата година китайска реклама на японската марка за козметика SK-II илюстрира проблема с „отхвърлените жени“ в кампания за прекратяване на стигмата, която беше възприета положително в Китай.