Марката за кожени облекла Edwards-Lowell Furs започва 2023 г. с доста негативни очаквания.

Заради забраната за продажба на кожи, която влиза в сила в Калифорния миналия януари, тя прехвърля дейността си от продажба на кожи само към тяхното съхранение.

Освен това намаляващите продажби – с около 50% на годишна база, я принуждават да продаде сградата, където се помещава лъскавата й централа в Бевърли Хилс.

Когато винтидж шикът срещне нейно величество кожата

Точно тогава обаче, собственикът Пол Мацумото се свърза с Натали Блумингдейл, основател и главен изпълнителен директор на електронния магазин за винтидж стоки The Sil.

Двамата обединяват усилията си и организират онлайн търг за употребявани палта от Edwards-Lowell Furs' в Instagram профила на The Sil, разказва историята CNN.

"Продадохме първата партида палта за броени минути", казва Блумингдейл. Сега двамата организират разпродажби три пъти месечно и Мацумото е категоричен, че това е вдъхнало нов живот на бизнеса му.

Какво беше модерно преди „края на света“Най-емблематичните моменти в стила от 1999 г., които тази година навършват 25 години

2024 г. може да донесе още по-голямо търсене поради експлозията на стила "мафиотска съпруга" в TikTok.

Характерни за него са животински щампи, тежки златни бижута, лъскави кожени панталони, перфектно прибрана коса и задължително – масивното кожено палто, а тенденцията вече е събрала над 160 милиона гледания в платформата.

Появата ѝ се дължи на няколко фактора – 25-ата годишнина на мафиотския хит на HBO "Семейство Сопрано", настъпването на по-студена зима през януари и февруари, и нарастващия интерес към кожите сред по-младите потребители.

Това е изненадващ обрат в сравнение с преди няколко години, когато изглеждаше, че бизнесът с кожени изделия е в неудържим упадък.

От края на 2010 г. насам марки и търговци на дребно, сред които Canada Goose, Gucci, Net-a-Porter, Versace, Prada, Neiman Marcus и Michael Kors, обявиха намерението си да се откажат от кожените продукти.

През 2021 г. Израел стана първата държава в света, която въведе забрана за продажба на нови кожи, а Италия и Норвегия обявиха, че ще спрат отглеждането на животни за кожи.

През 2021 г. главният изпълнителен директор на Kering Франсоа-Анри Пино заяви, че кожата "няма място в лукса".

Неутрални нюанси и класики от архивите: Какво ще е модерно през 2024 г.Експертите очакват по-бавно темпо на модата през 2024 г. с възстановителен подход с успокояващи цветове и преработване на класическите стилове в елитарна перспектива

Само три години по-късно настроенията коренно се променят, а естетиката на "mob wife" повишава осведомеността за материала сред новото поколение потребители.

Сега обаче, има една значителна разлика.

От вайръл славата на кожата се възползват търговците на дребно на втора употреба и бърза мода, стартъпите за алтернативни материали и марките с качествени предложения от изкуствена кожа.

"Съпруги на мафията"

В TikTok славата на модните тенденции обикновено е бърза и мимолетна, а "мафиотските съпруги" не правят изключение. Макар че седмичните търсения са нараснали с 21,3% на годишна база, платформата за анализ на данни и търговия на дребно Trendalytics очаква тази мода да бъде краткотрайна, едва около шест месеца.

"Изглежда, че се намираме в безкраен цикъл на носталгия по тенденции, които се коренят в субкултури, ценности и контекст. Днес те са буквално тоалети, които хората обличат и свалят за един ден", казва Манди Лий, анализатор на тенденции и прогнозист.

От диско мания до лукс: Клиновете като нова индустрия за милиардиОценен на 32,89 млрд. долара през 2022 г., световният пазар на клинове се очаква да достигне 57,97 млрд. долара до 2031 г.

Предвиждането и подготовката за тези вайръл моменти може да се окаже предизвикателство за брандове, които все още нямат съответните артикули и тъй като непостоянните потребители нямат търпение да яхнат вълната, продажбата на продукти по модела на предварителните поръчки няма да проработи, обяснява Лий.

Марките, които са на точното място в точното време, могат да очакват дивиденти.

В случая с тенденцията "съпруги на мафията", тъй като много луксозни марки се отказаха от кожите, е по-вероятно да се възползват търговците на бърза мода или на масовия пазар.

Якето от изкуствена кожа на Zara се очертава като един от водещите продукти, възползвали се от тенденцията, като търсенето и социалният интерес към него и към подобни продукти отбелязват ръст от 212,7% в сравнение с миналата година, установява Trendalytics.

Всички искат „Scoat“: Палтото с шал на Toteme за $1130 и неговите копияПопуляризирането на стила Scoat беше подпомогнато и от начина, по който алгоритмите на платформи като Instagram, TikTok и Pinterest, награждават популярни стилове и снимки

"Въпреки че някога кожата е била синоним на лукс, марките за бърза мода са добре позиционирани в този момент като подходяща алтернатива", казва Кайла Марси, старши анализатор на търговията на дребно в Edited analytics.

За тези, които искат добра сделка, винтиджът предоставя много възможности.

В TikTok потребителите насърчават закупуването на кожи втора употреба вместо нови, което прави този вайръл момент ключов за продавачите на винтидж кожи като The Sil или дори The RealReal.

"Продажбите се увеличиха", казва собственикът на Edwards-Lowell Furs Мацумото. "Никога досега не сме продавали толкова много дрехи втора употреба".

Ултрабързата мода и моделът на Shein: Поглед отвътреРъководителят на стратегическите комуникации Питър Перно-Дей разказва за разбиранията на компанията

Бъдещето на кожата

Тенденцията "съпруги на мафията" може да се окаже краткотрайна, но апетитът за кожа или подобни на нея материали вероятно ще продължи.

Въпреки това, докато популярността се променя, ценностите на потребителите, свързани с устойчивостта, до голяма степен са устойчиви, което създава възможност за стартъпи за материали от следващо поколение като BioFluff, марка за кожена материя на растителна основа и Spiber, японска биотехнологична компания, която използва варени протеинови влакна за създаване на алтернативи на кожата чрез процес, подобен на варенето на бира. През следващите месеци тя ще си партнира с редица марки за разработване на персонализирани кожени продукти.

"Външният вид и усещането за кожа са възможни без жестокост", твърди Кали Клейтън, ръководител на отдела за връзки с глобалните клиенти в Spiber.

Секси с тонове дрехи: Нова модна вълна измества „голото обличане“На модните подиуми, в количките за електронна търговия и дори сред смелите купувачи от поколението Z - вкусът се променя към дрехи с много пластове и обемни материи

Въпреки това, защитниците на правата на животните не са доволни от възраждането на материала, твърдейки, че дори и да е получен по устойчив начин - например чрез растителни средства, излагането на показ на кожата неизбежно ще стимулира търсенето на истинска такава.

Пи Джей Смит от Humane Society of the United States се надява, че законодателството, въведено през последните няколко години, ще бъде достатъчно силно, за да ограничи търсенето.

"Вече виждаме края на тунела, кожената индустрия умира благодарение на политики като забраната на кожите", казва Смит в интервю за Business of Fashion на CNN. "Подобни тенденции биха могли да доведат до по-високи първични продажби, но това няма да е достатъчно, за да се обърне траекторията на индустрията", категоричен е той.