Пияни, груби, невъзпитани. Туристите по цял свят са полудели
От вандалски прояви върху исторически обекти до тотално незачитане на местната култура и обществен ред – това лято лошото поведение на туристите доминира навсякъде.
Наскоро двама пияни американци се промъкнаха в затворената част на Айфеловата кула и преспаха високо над Париж. Французойка издълба сърце и инициалите си в емблематичната наклонена кула в Пиза в Италия – и беше арестувана за това.
Миналия месец канадски тийнейджър оскверни 1200-годишен японски храм, а мъж от Бристол издълба имената си в Колизеума и каза на властите, че не е знаел за древността на арената.
Няма как да пропуснем и германския турист, който нахлу чисто гол в свещен храм в Бали, пише в хрониката си за невъзпитани прояви на чужденци BBC.
Но медията отбелязва и друг факт. От Помпей до египетските пирамиди –някои от най-известните чудеса на света, създадени от човека, са белязани от хилядолетни графити, издълбани по стените им от посетители. Не е тайна, че много от "най-великите" пътешественици като Христофор Колумб и Ернан Кортес, са сред най-лошите.
Според Лорън А. Сийгъл, преподавател по туризъм в Университета в Гринуич, Лондон, още през XVIII и XIX в. е било обичайно британски благородници, предприемащи обиколка на Европа, да омаловажават и пренебрегват хората и местата, които посещават.
В епохата на повишена осведоменост за привилегиите и начина, по който се отнасяме към хората от различни култури, фокусът към невъзпитаните туристи може да изглежда като естествено продължение на други скорошни социални движения.
Но експертите смятат, че комбинация от фактори е причина за лошото поведение в чужбина и за повишеното внимание, което му обръщаме.
Според Сийгъл, за разлика от предишни години, днес много от пътуващите се състезават за харесвания и мнения в социалните медии.
"Хората се връщат към по-екстремни действия за своите постове в Instagram или TikTok". По ирония на съдбата, акаунти в социалните мрежи като популярния Passenger Shaming също се използват за излагане на неуважително поведение.
Дейвид Бейрман, асистент в Технологичния университет в Сидни, отбелязва, че през 2019 г. близо 1,5 милиарда души са пътували в чужбина. При сегашното рязко нарастване на пътуванията до най-високите им равнища отпреди пандемията той заявява, че е неизбежно някои туристи да си помислят, че "е готино да позират голи пред храм в Бали, да се напият до ислямска светиня или да танцуват пред нацистки концентрационен лагер".
Гейл Салц, водеща на подкаста "Как мога да помогна?", вижда и други фактори, включително "отмъстителни пътувания" след годините на локдаун и тревога от пандемията.
"Хората имат чувството, че е справедливо да правят неща, които преди не са могли. Те идват с нагласа, че чуждите държави са едно голямо парти и могат да правят каквото си поискат.", обяснява тя. Не е изненадана и от броя на хората, хванати да гравират имената си върху древни паметници. "Те смятат, че това е шанс да се увековечат".
И все пак, срамните заглавия от това лято могат да дадат възможност за промяна. С всяко ново провинение ни се напомня, че международното пътуване е привилегия, отбелязва BBC.
Никъде другаде тази истина не е толкова очевидна, колкото на Хаваите. Докато най-смъртоносните горски пожари в съвременната история на САЩ обхванаха части от Мауи (една от най-популярните туристически дестинации в САЩ), хиляди летовници продължиха да пристигат, а местен жител заяви пред BBC, че туристите плуват в "същите води, в които нашите хора загинаха преди три дни".
Красотата на пътуването е в това, че чудесата на света стават още по-прекрасни, след като ги посетиш и видиш със собствените си очи. Защото ставаме по-загрижени за това, което познаваме и по-склонни да помогнем за опазването му – или поне да не го унищожаваме.
Хитовият филм от лятото "Опенхаймер" ясно показва това. В една от запомнящите се сцени военният министър на САЩ Хенри Стимсън категорично изважда Киото от списъка на градовете, предназначени за атомна бомба.
Древната японска столица, с нейните храмове и манастири, е твърде ценна, за да бъде унищожена. По думите му той знае това, защото е бил на меден месец там. Във филма това е смешна реплика, но посланието е ясно. Не вредим на това, което ни е скъпо, допълва BBC.
Няколко дестинации са предприели проактивен подход към тази идея.
Туристически горещи точки като Бали и Исландия вече официално изискват от туристите да обещаят, че ще уважават културата и околната среда, след като ги посетят.
Палау изисква от посетителите да подпишат екологично обещание при пристигането си.
Посетителите на Австралия вече не могат да изкачват Улуру (Айрес Рок), тъй като страната го признава за свещено място за аборигените.
Амстердам пък наскоро стартира рекламна кампания, насочена към пияните британци.
Проблемът провокира и възникването на новата тенденция "Instagram срещу реалността", при която потребителите умишлено показват тълпите и хаоса, често срещани в туристическите горещи точки и които се пропускат в перфектно композираните снимки и видеоклипове на инфлуенсърите, пише в заключение BBC.