Местата за паркиране в Хонконг стават все по-дефицитни, а някои от жителите на мегаполиса са склонни да плащат космически суми, за да са сигурни, че има къде да оставят возилото си.

Преди броени дни едно паркомясто в луксозния квартал Хо Ман Тин е сменило собствника си за рекордните 6 милиона хонконгски долара, което се равнява на 765 000 щатски долара, съобщава Bloomberg.

"Това е пълна лудост. За същите пари мога да си купя пет автомобила", заявява колекционерът на класически автомобили Дарън Уу, който е пренесъл своя Mercedes-Benz 600 Pullman от 1968 г. и един Fiat Abarth от 1957 г. в Калифорния, за да може да спести от разходите по тяхното съхранение.

Средната цена за едно паркомясто в Хонконг се движи около 290 000 щатски долара, като поскъпването за последното десетилетие е шесткратно, пише още изданието.

В сравнение с този ръст, дори и жилищните имоти в Хонконг, които се считат за едни от най-скъпите в света, изглеждат като разумна инвестиция. За същия период те са повишили стойността си "само" 3.4 пъти.

От началото на тази година в Хонконг са продадени места за паркиране на обща стойност над 1.3 милиарда щатски долара, докато за същия период на миналата година сделките са били в размер на 838 милиона долара, по данни на имотната агенция Midland Realty Services Ltd.

Шофьорите в Лондон и Ню Йорк се сблъскват със същите проблеми. Според наскоро публикувана обява, цитирана от Bloomberg, едно паркомясто в Манхатън, на улица "Кросби", се продава за един милион долара. В Хонконг обаче вината за космическите цени на местата за паркиране до голяма степен е на строителните компании, смятат експертите.

Строителите печелят много повече от продажбата на апартаменти, отколкото на гаражи, и по тази причина броят на новите жилища, които излизат на пазара, е доста по-голям от този на прилежащите им паркоместа, смята Денис Ма от консултантската компания Jones Lang LaSalle.

От 2006 до 2016 г. паркоместата са се увеличили с 9.5%, до общо 743 000, докато в същото време броят на автомобилите в Хонконг е скочил с близо 50 на сто. Този дефицит не е нещо ново за жителите на града.

Те са се приспособили към тази тенденция, а някои от тях дори подхождат с предприемачески дух и инвестират в различни транспортни алтернативи. В Хонконг се плащат огромни суми за таксиметрови лицензи и дори за разрешителни за придвижване с колички за голф.

През последните години покупката на гаражи се превърна в алтернативна инвестиция на жилищните имоти, особено след като правителството въведе допълнителни такси и ограничения върху ипотечните заеми, с цел да овладее неконтролируемото поскъпване на имотите.

За покупка на едно паркомясто, което струва около 300 000 щатски долара например, трябва да се плати такса от 3%. Докато за един средноголям апартамент тя може да достигне и 30 на сто.

Освен за недвижимия имот, се плаща и допълнителен данък от 15%, ако собствеността върху него се е сменила повече от веднъж в рамките на годината, докато за гаражите и местата за паркиране това правило не важи.

"Паркингите се превърнаха в добра възможност за краткосрочни инвестиции, каквато жилищата не могат да осигурят", твърди имотният анализатор на Bloomberg Патрик Уонг. По думите му доходността не е чак толкова висока, но за сметка на това е почти гарантирана.