Бизнесът и политиците изказват предположения какво може да се случи при дневния ред в областта на търговията на новоизбрания президент Доналд Тръмп.

Той обеща да наложи мито върху китайските стоки и заяви, че ще промени американското промишлено производство, като го върне у дома. Какво ще означава това за стоките, които купуват американците?

Washington Post разказва как предложенията ще се отразят на една от най-популярните компании в света: Apple.

Компанията има операции в цял свят. Компонентите за устройствата й се произвеждат в цели 28 държави, включително в САЩ, но също и в Китай, където се намират близо половината от доставчиците. iPhone-ите и iPad-овете се сглобяват там, преди да бъдат доставени до магазини в цял свят.

Накратко, Apple се възползва от глобалната снабдителна верига, която зависи от ниските търговски бариери и заводите, които се намират сравнително близо един до друг.

Налагането на вносно мито би означавало повишаване на разходите на компаниите за доставяне на стоки в САЩ. До такава степен, че тези разходи ще се отразят на потребителите и ще доведат до вдигане на цените. В случая с Apple, чиито най-популярни устройства вече струват доста пари, по-високите цени могат да накарат някои потребители да си помислят два пъти, преди да купят нов iPhone.

„Ако той наложи мито от 35% върху всеки продукт, внасян от Китай, тогава повечето стоки, които се купуват в Walmart, ще струват с 35% повече“, казва Роджър Ентнър, анализатор в Recon Analytics. Според други анализатори данък от 35 или 45% може да не повиши автоматично цените с 35-45%, тъй като компаниите могат да изберат да поемат разходите, вместо да ги предават върху потребителите.

Но при всички случаи, ако Тръмп наложи мито, това ще постави Apple в изключително неудобна позиция. Производството на един iPhone струва на компанията 224.8 долара и тази цена не включва научно-развойната дейност, маркетинга и разпространението, сочат данни на IHS. Налагането на мито може да повиши цената с повече от 100 долара.

Apple може да запази цената си на дребно за основния си iPhone на 650 долара, но митото би стеснило значително маневреното й поле.

Китай може да отвърне на удара

Apple може да пострада двойно от политиката на Тръмп, ако Китай отговори с вдигане на собствените си бариери пред търговията, казват анализатори. Миналата неделя държавен вестник предупреди американците с контрамерки, ако Тръмп предприеме търговска война.

„Част от поръчките на Boeing ще бъдат заменени с Airbus. Продажбите на американски автомобили и на iPhone-и в Китай ще пострадат, а вносът на американска соя и царевица ще бъде прекратен“, предупреди Global Times.

Всичко това би било много лоша новина за Apple. На фона на намаляването на продажбите на iPhone в света компанията може да бъде подложена на допълнителен натиск да повиши цената на продуктите си.

Непредсказуемите последици от търговска война превръщат подхода на новоизбрания президент в саморазрушителен, твърдят икономисти.

Има ли друг възможен сценарий?

Възможно е Тръмп да не стигне толкова далеч, колкото предполагаше предизборната му реторика, защото разбира рисковете или заради ограниченията върху властта му. Например, според американските закони, Тръмп може да налага само мита до 15% и само за 150 дни.

Той обаче може да заобиколи тези ограничения, като издаде президентски указ за извънредно положение или като въведе мито за конкретни категории стоки, като китайски електроуреди например. Това вече се е случвало.

При президента Обама САЩ наложиха строги мита върху вноса на китайски гуми, започващи от 35%. Това беше сурова сделка за потребителите, които в крайна сметка поеха цената на митото от порядъка на повече от 1 млрд. долара.
Но дори ниско мито от 15% би повишило цената на iPhone-ите до близо 700 долара.

Преместването на заводи е трудно

Apple е изправена пред още по-големи разходи, ако планът на Тръмп за преместване на производството в САЩ се осъществи. През януари той посочи конкретно Apple, като заяви: „Ще накараме Apple да започне да произвежда проклетите си компютри и неща в тази страна вместо в други държави“.

Не е ясно какъв механизъм ще използва Тръмп, за да накара или примами Apple да премести производството си. Важно е да се отбележи, че компанията стимулира американското промишлено производство по определени начини.

Например, тя сглобява своите компютри Mac в САЩ. Освен това Apple произвежда някои жизненоважни компоненти в страната, включително стъклото за iPhone-ите и iPad-овете, както и безжични антени, някои чипове и процесори.

Фактът, че компанията все пак избира да изнася тези произведени в САЩ части за допълнителна обработка е доказателство за глобалната снабдителна веригя, която поддържа бизнеса на компанията. Това също така е свидетелство за наистина огромните ползи за Apple от производството в Китай.

Apple извлича две основни ползи от Китай. Първо, тя спестява значителни разходи от струпването на много заводи на едно място. Когато заводът, който произвежда един компонент за iPhone, се намира близо до завода, която произвежда друг компонент, а заводът за сглобяване е малко по-надолу по пътя, това прави сдобиването с компонентите много по-достъпно, отбелязват икономисти.

Второ, квалифицираните работници са много повече в Китай, призна преди време генералният директор на Apple Тим Кук.

Това създава много проблеми за Тръмп. За да върне наистина производството на Apple у дома, не само финалното сглобяване на телефоните и компютрите, а производството на компоненти от доставчиците, би струвало десетки милиарди долари само за построяването на нови заводи.

Тук не влизат допълнителните инвестиции за образование в САЩ, които ще са необходими за обучаването на служители в заводите. Въпреки че американците са свикнали със смартфоните, някои компоненти на iPhone се произвеждат по изключително високи стандарти, които изискват значително обучение.

Предвид дефицита на квалифицирани американски служители, плановете за преместване на производството на Apple в САЩ вероятно ще изискват наемането на повече чуждестранни служители, докато бъдат обучени достатъчно американци, за да заемат постовете им.

Всичко това може да се случи на фона на рецесия. Четири милиона работни места могат да бъдат загубени в резултат на търговската война на Тръмп, а три милиона работни места може никога да не бъдат създадени, смята Moody's Analytics.

Дори Тръмп да успее по някакъв начин да предпази Apple от тези последици, компанията ще работи в много по-мрачна икономика, при която потребителите, принудени да затегнат коланите, може да решат да спрат да купуват скъпи смартфони за известно време.