„Твърди платна“ ограничават емисиите на товарните кораби с 30%
Товарен кораб, оборудван с твърди платна, всяко от които е с височината на 10-етажна сграда, отплава на първото си пътуване, съобщава Engadget.
Плавателният съд Pyxis Ocean ще тества платната WindWings, проектирани да използват добрата стара въздушна енергия, за да намалят потреблението на гориво и емисиите на CO2 в корабоплаването.
Създателите на платната смятат, че технологията може да намали емисиите на въглероден диоксид на товарните кораби с около 30%, което ще подпомогне морския сектор да постигне нулеви нетни емисии до 2050 г. Очакваното намаление може да бъде по-голямо, ако се съчетае с алтернативни горива.
Корабът е оборудван с две платна WindWings, всяко от които е с височина 37,5 м. Твърдите платна са изработени от същите материали като вятърните турбини и могат да се добавят към палубите на товарните кораби, като по този начин се предоставя възможност на по-старите кораби да намалят въздействието си върху околната среда. Първото плаване на кораба ще бъде по маршрут от Китай до Бразилия.
Проектът е резултат от сътрудничеството между BAR Technologies (която е разработила платната), Cargill Ocean Transportation, Mitsubishi Corporation и Yara Marine.
"Морската индустрия е изключително труден отрасъл за декарбонизиране", коментира президентът на Cargill Ян Дилеман. "Няма много инструменти, с които да разполагате. Затова е много важно ние като потребители на морската индустрия също да се включим в някои от иновациите и наистина да придвижим индустрията напред."
През юли корабоплавателната индустрия се съгласи да намали емисиите си на парникови газове до нула "до или около 2050 г.". Според The New York Times необвързващото споразумение е по същество “беззъбо”, но е сигнал към правителствата къде да съпоставят своите обвързващи цели.
Гигантски хвърчила теглят кораби през океана и намаляват вредните емисииТехнологията може да помогне на товарните кораби да намалят разхода си на гориво и въглеродни емисии средно с 20%
Споразумението щеше да бъде още по-витиевато, ако не беше "силният натиск в последния момент" от страна на малките островни държави и други по-слабо развити в икономическо отношение крайбрежни страни, който доведе до план, даващ шанс за ограничаване на глобалното затопляне до 1,5 градуса по Целзий от прединдустриалните нива, пише още Engadget. Това е прагът, който експертите по климата са съгласни, че светът трябва да не достига, за да предпази Земята от най-лошите сценарии за изменение на климата.
Вятърната енергия има потенциала да помогне за постигането на тези цели, но приемането ѝ е предизвикателство. "През последните 12 месеца имаме удвояване на броя на корабите, използващи тази технология", казва пред BBC Стивън Гордън, управляващ директор на фирмата за морски данни Clarksons Research. "Това обаче е от ниска база. В международния корабен флот и в списъка с поръчки за новопостроени кораби, който включва над 110 000 кораба, имаме данни за по-малко от 100, които днес разполагат с технология за подпомагане на вятъра."