25 лв. е средната сметка при зареждане с горива на клиент, а продажбите са паднали с 44% за последните 5 г. Това сочат данни на големите вериги бензиностанции в България.

По неофициална статистика за месец един потребител зарежда около 86 литра, като приходът е малко над 180 лв. Последните официални данни на НСИ показват, че през март на годишна база производството на бензин е намаляло с 20.3%, а това на дизел - с 21.5 на сто.

През миналата година от "Лукойл България" обявиха, че печалба от продажбата на горива в България има само от дизела и тя е едва 2%. При бензина на литър се губели по близо 2 ст. За първите три месеца на тази година и от дизела вече не се печелело, а бензиностанциите се издържали от продажби на други стоки, които предлагат.

Според обясненията на "Лукойл" цените в България се влияят основно от тези на петрола, от международните котировки на готовите горива и от акцизи, данъци и такси. На практика те формирали близо 90% от стойността. Друг компонент били разходите за производство, транспорт, съхранение и дистрибуция.

Дизелът в България е скъп

От данните става ясно, че за последните 5 г. горивата са били най-евтини през пролетта на 2009 г. - между 1.60 и 1.80 лв. По това време барел петрол е бил малко над 40 долара. След това обаче суровината поскъпна значително, а акцизите се повишиха.

Заради това през пролетта на миналата година цените на горивата у нас стигнаха исторически рекорди - 2.68 лв. за литър бензин и 2.74 лв. за дизела при 120 долара за барел петрол. В момента той е около 110 долара, а бензинът и дизелът струват съответно 2.59 и 2.61 лв.

Според данни на Прайм ТАСС през първите три месеца на тази година в 24 държави от ЕС са се увеличили цените на бензина. Най-голямо е било поскъпването в Кипър, България и Франция, посочва вестник "24 часа".

Българите сме на последно място по покупателна способност, измерена чрез цената на горивата. Най-много бензин с една средна заплата е можело да се купят в Люксембург - 2300 литра, докато в България - едва 213 литра.