Монополите са изключително негативен икономически феномен, като имат властта и възможността да злоупотребяват с господстващото си положение за сметка на потребителите. Не е случайно, че основна част от недоволството на хората по време на протестите бе насочена именно към монополите.

Монополна е ситуация и на пазара на горива. От водещия производител у нас непрекъснато обясняват, че страната ни е с едни от най-евтините горива в ЕС, а поскъпването на бензина се обяснява с повишението в цената на петрола на международните пазари.

От там обаче предвидливо забравят да споменат, че това до голяма степен се предопределя от факта, че държавата налага едни от най-ниските мита и акцизи върху горивата (0.363 евро добавка в цената на литър бензин), като по-ниски са тежестите само в Кипър и Румъния при нива от 0.359 и 0.36 евро.

Определено относително ниските цени на бенизина у нас не са благодарение на петролния сектор, който добавя един доста голям процент в стойността му. Маржинът на петролния сектор у нас е в размер на 0.221 евро в стойността на литър от най-масовото гориво, което е по-високо от този в абсолютна стойност в страни като Австрия (0.206 евро), Чехия (0.141 евро), Дания (0.207 евро), Естония (0.144), Финландия (0.169).

Дори в Германия секторът добавя едва 0.18 евро към стойността на литър бензин.

Всъщност, повече в абсолютна стойност от сектора у нас добавя този единствено в Кипър, Италия, Франция, Малта, Холандия, Португалия, Словения, Испания и Швеция.

Именно високата добавка на петролната индустрия води до това, че цената на бензина у нас да по-висока от тази в страни като Естония и равна на тази в Румъния.

Изчислена като процент от стойността на бензина, добавката на петролния сектор възлиза на 16.7%, което е един от най-високите проценти в ЕС. За сравнение, този процент в Румъния е 14.1%

Още по-лоша е ситуацията при дизела, където петролният сектор добавя в абсолютна стойност 0.275 евро към стойността на дизела, струващ 1.341 евро за литър, или заема 20.5% от стойността на горивото.

Високата добавка води до това с по-евтин дизел да са страни като Естония (1.304 евро за литър), Латвия (1.311 евро) и Литва (1.333 евро) и Люксембург (1.242).

Лошите новини обаче далеч не свършват дотук. Противно на очакванията, страната ни далеч не е и с най-евтината автомобилна газ в ЕС с цена за литър от 0.653 евро. За сравнение, тя е с цена от 0.54 евро в Латвия, 0.591 евро в Полша и 0.614 в Люксембург.

Едно сравнение сочи, че по-ниската цена на газта в Полша, в сравнение с тази у нас, се предопределя от добавката на сектора от едва 0.16 евро към литър газ, на фона на 0.231 евро у нас.

Общо взето, когато се говори за цените на горивата, широко се обсъждат тези, ползвани от шофьорите, а малко внимание се обръща на останалите. Ако се вгледаме в статистиката за цената на природния газ, доставян на домакинствата у нас, също ще открием значителни различия, в сравнение с останалите страни от ЕС.

Крайните потребители плащат по 0.04631 евро за kWh природен газ, което е повече от това, което плащат в Естония, Латвия, Литва, Полша, Румъния и дори Великобритания.

Интересен е фактът, че според статистиката на energy.eu, цената на газта, доставяна на домакинствата у нас, е с 64% по-висока, отколкото в съседна Румъния.