През 2009 г. в Комисията за защита на потребителите са подадени 2500 жалби от граждани, които имат проблеми с продавачи и сервизи за купена нова техника, съобщиха от комисията.

Най-много оплаквания - 1394, са постъпили заради мобилни телефони. 915 граждани са се обърнали към комисията заради дефектни печки, перални, хладилници и др. домакински уреди, а 326 - с телевизори, плейъри и др. аудио-визуална техника.

Според КЗП повечето рекламации са заради разминаване на стоката с описаното в договора за продажба. Най-честият проблем е, че гаранцията не покрива всички дефекти на стоката, поради което оторизираните сервизи не я признават и отказват да извършат безплатно поправката.

Оплакванията рядко са неоснователни. 80% от случаите, стигнали до нас, се решават в полза на потребителя, обясни шефът на комисията Дамян Лазаров. Той напомни, че всеки недоволен гражданин може да подаде жалба до КЗП до 6 месеца след датата на покупката.

През 2009 г. продажбите на бяла техника в България са паднали с 15%, на аудио-визуална техника - с 30%, а на мобилни телефони - с 40%. Това показват данни от анкета на института GfK. През годината не е отбелязано съществено поевтиняване на техниката с изключение на мобилните телефони.

Една от причините за поддържането на цените е високата екотакса за опаковките. Тази година тя оскъпи средния клас хладилници например с около 50%. През 2010 г. таксата ще се увеличи с 15%.

Източник: в. Сега