Листовки, в които се твърди, че новата инсталация в “Топлофикация - София”, която ще ползва горивото, произведено от отпадъците на софиянци, е опасна и животозастрашаваща, се появиха в столицата.

Брошурите са няколко вида и се разпространяват по пощенските кутии в “Орландовци”, “Банишора”, “Бенковски” и “Фондови жилища”. Това са кварталите, които са най-близо до ТЕЦ “София”. Там се планира догодина да започне строителството на новото съоръжение.

В брошурата се твърди, че инсталацията ще повиши раковите, сърдечно-съдовите, мозъчносъдовите и белодробните заболявания, защото ползва стара и опасна за здравето технология.

Проектът предвижда след 3 г. 30% от столичани да се топлят през зимата с гориво от боклук, а през лятото то ще осигурява цялото количество топла вода за центъра. Съоръжението ще намали с 11% нуждите на столичното парно от природен газ. Така годишно ще се пестят около 32 млн. лв.

Това пък трябва да свали цената на парното за всички потребители. Инсталацията ще струва 130 млн. евро и ще бъде финансирана по новата Оперативна програма “Околна среда”. Тя е продължение на проекта за управление на отпадъците на столицата, с който бяха построени заводът за преработка на боклук и компостиращите инсталации за зелени и хранителни отпадъци.

Първият етап на проекта - за избор на консултант, технология и идеен проект, беше финансиран с 1.5 млн. евро от фонд “Козлодуй”. За консултант на проекта е избрана датската компания Ramboll. Тя има опит в изграждането на над 70 съоръжения в Европа, Азия и САЩ.

Проектът вече е с одобрен доклад по оценка на въздействието на околната среда и има положително становище. Готова е апликационната форма за кандидатстване и се работи по подготовката на тръжната документация, обясниха от “Топлофикация - София”.

Съоръжението ще спазва всички еконорми, а емисиите ще са по-ниски от стандартните нива за ЕС. Инсталацията ще намали емисиите от парникови газове за единица произведена енергия. Проектирана е така, че да има по-добри екопоказатели от централата на ТЕЦ “София”. При норма 100 милиграма на куб. м за азотни оксиди например те ще са под 80. С нея ще се намалят над 2 пъти сегашните емисии от ТЕЦ “София”.

За да е сигурна, че няма да има отрицателен ефект върху околната среда, Столичната община дори направи допълнително математическо моделиране на всички емисии не само на ТЕЦ “София”, но и на алтернативната площадка на ТЕЦ “София - изток”, за да се оцени кумулативният ефект от всички източници в града.

През цялото време проектът се следи и контролира от надзорен съвет, в който влизат независими учени и експерти от БАН и няколко университета. Задачата им е да упражняват контрол върху енергийните и най-вече екологичните параметри на инсталацията и избраната технология, с която ще работи.

“Инсталацията е екологично осигурена във всяко едно отношение. Заложен е контрол на всички постъпващи материали. Първо, RDF горивото е екологично, то съдържа ограничени количества токсични вещества. Като всяко гориво при изгаряне ще се получават въглероден диоксид, водна пара и въглероден малоксид. Съоръжението обаче ще има тройна система за пречистване.

Системата ще бъде с най-добрата налична в света техника”, обясни проф. Борис Стефанов, който е част от надзорния съвет и е директор на Научноизследователския център към Химикотехнологичния университет, пред вестник "24 часа".

По думите му в Европа има 60-70 подобни инсталации. Една от тях е в центъра на Виена. Такива съоръжения работят в Копенхаген и Берлин.

“България е сред малкото страни в Европа, която все още не използва огромния ресурс на отпадъците за производство на топлинна и електроенергия. С тази инсталация най-накрая ще започнем да оползотворяваме енергийния капацитет на отпадъците - нещо, което по света се прави вече от 50 г.”, каза проф. Стефанов.

Той е категоричен, че няма никаква заплаха нито за околната среда, нито за здравето на софиянци. “Инсталацията ще има изцяло автоматизирана система, която няма да е зависима от човешкия фактор. При всякакво отклонение от технологичния режим поцесът автоматично ще се спира”, подчерта проф. Стефанов.

При преработката на 200 000 т гориво ще се получават около 8000 т пепел. Тя ще се пакетира в големи чували и ще се депонира в специални клетки в депата. Тя няма как да съдържа токсични компоненти, защото ще е минала през температура от 1000 градуса.

По време на процеса на изгаряне на гориво няма да се образуват и диоксини. Въпреки това е предвидено пречистване с активен въглен за още по-голяма сигурност, а след това и с хидратна вар. При норма от 10 милиграма на куб. м за праховите частици те ще са под 5 милиграма.

“Ще се спазят не само сегашните европейски еконорми, но и бъдещи, които все още се обсъждат и не са влезли в сила. Няма никакво основание за притеснение. Проектът се финансира от ЕС. Никой няма да даде пари, за да трови хората”, обясни проф. Стефанов.

След изготвянето на техническия проект отново ще се оценят всички показатели и чак след издаването на комплексно разрешително ще започне и строителството.

Заводът за преработка на битовите отпадъци, който заработи преди месец, вече е произвел първото гориво. Преработени са 7661 т отпадъци, като на ден се приемат средно между 300 и 340 т. Готовото гориво вече е над 250 т, каза шефът на Столичното предприятие за третиране на отпадъци Николай Савов.