Защо Facebook блокира новинарското съдържание в Австралия?

716
Защо Facebook блокира новинарското съдържание в Австралия?

© Pixabay

Facebook блокира публикуването и споделянето на новинарско съдържание в Австралия, с което разгневи местните потребители и създаде глобален прецедент, съобщава BBC.

Действията на социалната мрежа бяха в отговор на законодателните предложения на австралийското правителство, които предвиждат технологичните гиганти да плащат за съдържанието, публикувано в техните платформи.

Facebook дори блокира и страниците на няколко правителствени и здравни служби в Австралия, но впоследствие възстанови достъпа до тях с аргумента, че е допусната грешка. За потребителите в други държави новинарското съдържание от Австралия също е недостъпно.


Австралийските власти посрещнаха с остри критики решението на Facebook и заявиха, че това е "демонстрация на огромната пазарна мощ на дигиталните гиганти".

Според финансовия министър на страната Джош Фриденберг блокирането на новинарското съдържание ще има "сериозни последствия за обществото". Около 17 милиона австралийци посещават социалната мрежа всеки месец.

По думите му законът за финансовите компенсации за съдържанието в социалните мрежи ще бъде прокаран и австралийците биха желали Facebook да бъде достъпен за тях, но няма да се подадат на "изнудване". По думите му действията на социалната мрежа са "ненужни и вредни".

Facebook и Google обаче са категорични, че предложеният от австралийския кабинет закон не е съборазен с "начина, по който функционира интернет" и неправомерно санкционира техните платформи.

За разлика от радикалните действия на Facebook обаче, Google сключи индивидуални споразумения с водещите новинарски издания в Австралия, които уреждат финансовите им взаимоотношения с компанията.

Мотивът на австралийските власти е, че искат да "уеднаквят правилата на играта" за технологичните гиганти и за медийните компании, които в момента изпитват финансови затруднения. Към днешна дата от всеки 100 австралийски долара (около 77 щатски долара), похарчени за реклама, 81 се насочват към Facebook и Google.

Според законодателите това са приходи, които социалните платформи получават благодарение на съдържанието, създадено от други.

Според Facebook обаче законът налага санкции на компанията заради съдържание, което тя нито е искала, нито е получавала. В същото време социалната мрежа твърди, че е генерирала приходи от над 300 милиона долара за австралийските издатели, а постъпленията в нейната собствена каса от рекламите в тяхното съдържание е минимална.

След като Facebook блокира новинарското съдържание от Австралия, местните медии вече не могат да споделят и публикуват линкове в собствените си корпоративни страници в социалната мрежа. Някои от тях, в това число националната телевизия ABC и водещите печатни издания, като The Sydney Morning Herald и The Australian, имат милиони последователи.

Радикалната мярка предизвика остри реакции сред обществото, а много австралийци са гневни заради изненадващото спиране на достъпа им до новини във Facebook. Много от тях твърдят, че именно през социалната мрежа те се информират за ситуацията около пандемията и националните мерки за ограничаване на разпространението на коронавируса.

Други пък са загрижени за това, че сега фалшивите новини ще се разпространяват много по-ефективно поради липсата на достоверен медиен коректив.

Правителството на страната засега се придържа към предварителните си планове. Законът за медийното съдържание в социалните мрежи мина през долната камара на парламента в сряда тази седмица. Той има подкрепата на повечето народни представители.

Основателите на Google забогатяха с 11 млрд. долара за денКакто много други технологични стартъпи, историята на Google Inc. започва в обикновен гараж,

 

За Facebook Австралия не е кой знае колко голям пазар, а и самата компания твърди, че рекламните ѝ приходи от съдържанието на местните медии са минимални. Защо тогава борбата срещу прокарването на този закон е толкова важно за нея?

Най-вече защото то би създало глобален прецедент, който впоследствие може да бъде приложен и в други държави. Канада, и дори Европейският съюз, могат да решат да последват австралийския пример, а това е сценарий, който Facebook със сигурност иска да избегне.

Компанията, така или иначе, вече си плаща за част от съдържанието, което се публикува в платформата ѝ. Тя вече има финансови споразумения с няколко британски издателства. Но ръководството на Facebook иска да има контрол върху този процес, а не той да бъде определян с държавни закони.

Това е и причината, поради която компанията на Марк Закърбърг реагира толкова остро на намеренията на Австралия. Тя иска да демонстрира, че правителствата, които решат да "показват мускули" на технологичните гиганти, трябва да бъдат готови да си понесат последствията, пише BBC.

Проблемът е, че по този начин социалната мрежа може да постигне обратен ефект и да настрои обществените нагласи срещу себе си. Действията ѝ в Австралия, например, вече се коментират като антидемократични и дори авторитарни сред част от потребителите.

Освен това не всички представители на Силициевата долина са против спорния закон. Microsoft публикува изявление по-рано тази месец, в което заявява подкрепата си за намеренията на австралийския кабинет.

"Законът съвсем справедливо се опитва да урегулира дисбаланса в пазарната мощ между дигиталните платформи и медиите", се посочва в позицията на компанията.

От Google засега не са заявили официално какви ще са следващите им стъпки, в случай че законът бъде приет официално. През януари обаче компанията заплаши, че може да спре достъпа до търсачката си за австралийските потребители, ако законодателите в страната се опитат да наложат принудителни компенсации за споделянето на съдържание.

Българският бизнес

Подобни статии

Най-четени статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg