Понижение за индексите на БФБ

Първата сесия за седмицата започна с повишение за индексите на Българска фондова борса, но оптимизмът не се задържа до края на деня. И четирите индекса затвориха на отрицателна територия. Понижението за SOFIX е от 0.92%, на 274.32 пункта, а BG40 загуби 0.69% от стойността си и достигна 89.48 пункта. Загубата за BG REIT е от 1.48%, на 40.50 пункта, а за BG TR30 от 0.79%, на 196.91 пункта.
Общият оборот на БФБ надвиши 795 хил. лв., като сделките на извънрегулирания пазар към 14 ч. бяха за 3.79 млн. лв. През деня се търгуваха акциите на 62 публични компании. Повишение в цената има при 19 от тях.
Ръст в цената има при книжата на ОЦК, които затвориха на 5.79 лв., или с 4.72% над началната си стойност. Обемът е от 3 320 лота.
При далеч по-нисък обем книжата на Монбат поскъпнаха с 3.19%, на 4.05 лв. Да припомним, че в края на миналата седмица стана ясно, че Монбат вече притежава 597 хил. собствени акции, което представлява 1.53% от капитала. Средната цена на закупените собствени книжа е 7.06 лв. за брой.
Само за периода 19 ноември - 12 февруари компанията е придобила 223 хил. акции при средна цена от 4.289 лв. С последно придобитите книжа, Монбат приключи четвъртата си процедура по обратно изкупуване.
В края на деня червеният цвят преобладаваше сред активно търгуваните банкови книжа. Така например акциите на ЦКБ загубиха 3.18% от стойността си и затвориха на 0.85 лв. Минимално е понижението (-0.01%) при КТБ, на 76.5 лв. Днес по позицията се сключи сделка и при 77 лв. за лот. При обем от 50 акции, капитализацията на БАКБ намаля с 5.17%, до 8.25 лв. за лот. Единственото повишение записаха книжата на ПИБ, чиято стойност нарасна с 0.08%, на 1.22 лв. за акция.
Рейтинговата агенция Standard & Poor's Ratings Services (S&P) понижи рисковия рейтинг на банковата индустрия на България (BICRA) от Група 6 на Група 7, след преглед на банковите системи на страните от Югоизточна Европа. От S&P очакват финансовите профили на българските банки да бъдат подложени на нарастващ натиск от страна на по-трудната оперативна среда.
Бумът при инфраструктурните компании от края на миналата седмица се охлади днес. Под началната си цена затвориха акциите на знаковите за капиталовия ни пазар дружества от сектора. Книжата на Холдинг Пътища се обезцениха с 3.01%, на 2 лв. (най-високата цена по позицията днес бе 2.15 лв.), понижението при Трейс Груп Холд е от 1.27%, на 27.1 лв. (днес по позицията се сключи сделка срещу 28.5 лв. за лот), загубата за Мостстрой е от 4.52%, на 1.9 лв. (по позицията се сключи сделка за 2.04 лв. за лот).
По-рано днес изпълнителният директор на НАПИ Янко Янков заяви в интервю за БНР, че целта на агенцията е до няколко месеца да започне строителството на лотовете от АМ „Тракия".
„Това ни е целта и основната задача. Ще направя всичко възможно, за да направим първите копки в най-скоро време", посочи пред националното радио Янков.
По повод сроковете за повторно възлагане на обществена поръчка за проекта в рамките на тръжна процедура той каза, че всичко зависи от началото на процедурата - дали ще бъде атакувана или не от сегашните участници в процедурата за строителство на АМ „Тракия".
„Аз се надявам, че благоразумието ще надделее, няма да имаме такива проблеми. Защото работа има за всички и за всички е необходимо да започне строителство на АМ „Тракия". Срокове точни и конкретни в момента не мога да кажа. Но аз се надявам до средата на месец март ние да започнем", заяви пред БНР Янко Янков.
Нека да припомним, че в последните дни на миналата година в писмо до България от Комисията поискаха да не се подписват договори за избор на изпълнител на строителството на Лот-2 и Лот-3 на магистралата. Спрените процедури са за около 30-километровите участъци от Нова Загора до Ямбол и от Стара до Нова Загора.
Съгласно изпратено през миналата седмица писмо от ЕК, процедурите за строителството на двата лота съдържат дискриминационни условия в нарушение на правото на общността във връзка с условието кандидатите да имат собствена или наета асфалтова база и отстояние не повече от 80 км на асфалтовата база от най-отдалечената точка на обекта.