Турция и Русия се очертаха през последните две години като ключовите дестинации за веригите за търговия на дребно, които разширяват дейността си в международен план, показва ново проучване на консултантската компания Jones Lang LaSalle (JLL).

Турция е съставлявала 11.3% от трансграничните премествания в сектора на търговията на дребно, докато 10.6% от търговците на дребно са навлезли в Русия. Централна и Източна Европа доминира в класацията на най-популярните дестинации с първите пет места. Великобритания се нарежда на номер седем, привличайки 6.6% от активността на международните вериги за търговия на дребно.

Независимо от факта, че икономическият спад се отрази на търсенето, търговците на дребно все още показват интерес към ЦИЕ, но много от тях обмислят сътрудничество с франчайзингови партньори, за да намалят риска, според JLL.

Това е година на възможностите смятат от JLL. Сделките вероятно ще бъдат много изгодни за наемателите. Западна и Южна Европа ще става по-привлекателна за Северноамериканските марки през 2009 г., а от JLL прогнозират редица вериги за търговия на дребно като Forever 21, Anthropologie, Hollister and Crate & Barrel да се възползват от изгодните сделки, които ще могат да сключат.

В Турция на пазара са излезли около 1 млн. кв. м търговски площи в периода януари 2007 - декември 2008, което спомага за увеличаване на търсенето на международни търговци на дребно. Световни компании като Gap, Muji и Banana Republic навлязоха в Турция през в периода 2007/2008, както и луксозни марки като Calvin Klein, Chanel и YSL.

Румъния засега разполага с най-голям спектър от марки в Централна Европа и успя да привлече вериги като Peek & Cloppenburg, Karen Millen, Reserved and Hervis. Разрастването, както директно така и посредством франчайзингови партньори, става все по-често срещано като Полша, Румъния и Русия отчитат видим ръст във франчайзинговия бизнес.

В Южна Европа Португалия остава таргет на международните търговци на дребно като предлага добри наемни цени и модерни търговски центрове. Поради ниската си екзпозиция на кредитната криза и ограниченото предлагане на местни вериги за търговия на дребно белгийският пазар също е сред приоритетните за компаниите, желаещи да разширят дейността си в чужбина.