В България нямаме изцяло изградена автомагистрала, липсва и функционираща, добре свързана мрежа от скоростни пътища. Трябва да уточним, че става въпрос за функциониращи участъци, а не за цяла автомагистрала. Поне на хартия нещата изглеждат добре.

Но кои са автомагистралите на България на хартия и до къде е стигнало изграждането им на практика?

Магистрала А1 „Тракия"

Името на автомагистрала „Тракия" е знаково за България и е провокирало дори народните шегобийци. Според тях, магистралата се казва така, защото още древните траки са започнали да я строят. И до днес нашето поколение продължава това дело.

Шегата настрана, официалната версия е, че се нарича Тракия, защото по-голямата част от нея преминава през Тракийската низина.

Историята на проекта „Тракия" започва през 1964 г., когато българското правителство решава да изгради автомагистрален пръстен, който да включва магистралите „Тракия", „Хемус" и „Черно море". Строителството започва през 1975 г.

АМ "Тракия" е част от международен път Е80 и общоевропейски коридор №ІV, през територията на България. Целта е скоростната връзка на София с Бургас. Планираното трасе е от Калотина, през Софийски околовръстен път (Северна дъга), Оризово, Стара Загора, Нова Загора, Ямбол и Карнобат до Бургас. Алтернативен път на „Тракия" е подбалканското шосе.

Дължината на магистралата, включително отсечката от София до Калотина, е 443 км. До момента са изградени участъците София - Стара Загора и Карнобат - Ветрен. Неизградените са Стара Загора и Ямбол (обособен в два Лот-а) и връзката София - Калотина.

През 2005 г. правителството на Симеон Сакскобургготски сключи договор за доизграждане и отдаване на концесия на АМ „Тракия" за срок от 35 г. с българо-португалския консорциум „Магистрала «Тракия»" АД. Договорът поражда множество спорове и е отменен в един от най-големите политически скандали в периода 2005-2006 г. в България. Основните причини са непрозрачността и липсата на търг или конкурс при определяне на концесионера, както и твърденията, че договорът е изключително неизгоден за държавата.

Миналата година стана ясно, че концесия за магистралата няма да има, а премиерът Сергей Станишев уведоми, че доизграждането на АМ ще е за сметка на републиканския бюджет. Постепенно започна да се говори за финансиране по линия на ОП "Транспорт".

На 30 декември 2008 г. конкурсите за отсечките от Нова Загора до Ямбол и от Нова до Стара Загора бяха замразени, малко преди изтичането на срока за избор на изпълнител.

Причината бе жалба до Брюксел на един от кандидатите за липса на равнопоставеност в търга. Последва совалка на шефа на НАПИ Янко Янков и председателя на надзорния съвет към ведомството Иван Атанасов в Брюксел на 13 януари.

Съгласно изпратено на 12 февруари писмо от ЕК, процедурите за строителството на двата лота съдържат дискриминационни условия в нарушение на правото на общността, във връзка с условието кандидатите да имат собствена или наета асфалтова база и отстояние не повече от 80 км на тази база от най-отдалечената точка на обекта.

С решения от 20 февруари изпълнителният директор на НАПИ инж. Янко Янков прекрати процедурите за възлагане на обществени поръчки по Лот 2 и Лот 3 на АМ „Тракия" за строителство и строителен надзор.

Участниците бяха уведомени за решенията на изпълнителния директор с писма. В мотивите за прекратяване на процедурите за строителство на Лот 2 "Стара Загора - Нова Загора" от км 210+100 до км 241+900 и Лот 3 "Нова Загора - Ямбол", от км 241+900 до км 277+597 е вписано:

„Установени са нарушения при откриване на процедурата, които не могат да бъдат отстранени без това да промени условията, при които е обявена. Като нарушение се визира изискването за наличие на собствени и/или наета асфалтова база на разстояние 80 км от най-отдалечената точка на обекта", се казва в съобщение на НАПИ.

По последна информация изпълнителният директор на НАПИ Янко Янков и транспортният министър Петър Мутафчиев разговаряха в сряда по възможността лотовете на АМ „Тракия" да се строят по Оперативна програма „Транспорт". Според Янков агенцията има готовност да стартира търгове в най-кратки срокове.