Национална компания Железопътна инфраструктура се включва за втора поредна година в мащабната инициатива Международен ден за безопасност на жп прелезите, който тази година се отбелязва на 22 юни. Целта на инициативата е не да бъдат уплашени шофьорите, а да бъдат запознати с правилата за безопасно преминаване през жп прелезите, заложени в Закона за движение по пътищата и, които могат да спасят техния живот и този на техните спътници, се казва в официално прессъобщение на НКЖИ по този повод.

"Черната статистика" на компанията сочи, че в 98% от инцидентите на жп прелезите са виновни участниците в движението, пресичащи железопътните линии (водачите на МПС, ППС с животинска тяга, велосипедисти и пешеходци). Преминаването при спуснати бариери и/или редовно задействани автоматични прелезни сигнализации и устройства, незачитането на правилата е равносилно на опит за самоубийство, заявяват от компанията.

Само от началото на 2010 г. до момента са се случили 6 инцидента на жп прелези, причинени от нарушаване на правилата за безопасност от водачите на ППС.

Справката за произшествия на жп прелези за периода от 2008 г. до 1 юни 2010 г., по вина на водачи на МПС, сочи следното:

Годинапроизшествия на жп. прелези с пострадали лица




УбитиРанениОбщо20089471120095415към 20.06.2010г.4617

*Източник: НКЖИ

България е на първо място в Европейския съюз по процент на охраняемите жп прелези. В мрежата на НКЖИ има 820 железопътни прелези. От тях 677 (в т. ч. 401 автоматични електрически и ръчни бариери и 276 с автоматични прелезни сигнализации) са охраняеми и са оборудвани с елементи и устройства, осигуряващи безопасното преминаване на возилата през прелеза. Близо половината от прелезите в България са с бариери и 34% са снабдени със сигнализация. В Германия тези проценти са съответно 46% и 7%, в Унгария - 20% и 31% и в Словакия - 28 % и 19%.

Жп мрежата на НКЖИ е и с най-малко неохраняеми прелези сред жп мрежите на останалите страни от ЕС - едва 17.5% за България, срещу 47% за Германия, 49% за Унгария и 53% за Словакия. Парадоксално, но факт, въпреки че държавната компания е лидер по дял на охраняемите прелези в ЕС, България е на второ място, след Словакия, с най-много инциденти на жп прелези.

„Черната" статистика сочи, че у нас на всеки 100 прелеза има по 2.7 инцидента. След нас са Унгария (2.01), Германия (0.67), Италия (0.19).

Най-често срещаните нарушения на прелезите са свързани с преминаването на пътни превозни средства при спуснати бариери или редовно задействана сигнализация, указваща приближаването на влак, както и счупване или удряне на бариерните греди.

Всеки инцидент на жп прелез, освен с материални щети и неудобства - счупени бариери, повредени сигнализационни устройства, намаляване на скоростта или блокиране на движението на влаковете или закъснения в графика за движение на влаковете, носи риск за живота и здравето на нарушителите, уточняват от компанията.