Бюджет 2010 копие на Бюджет 1990?
През 2010 г. държавата планира да събере общо 24.548 млрд. лв.. Много или малко е това?
20 години по-рано, през 1990 г. приходите са били 24.864 млрд. лв. През това време преживяхме гладни зими, хиперинфлация и деноминацията на лв., периоди на растеж и на поредна криза. За да се върнем на същото ниво.
Това показва сравнение между актуализирания бюджет за 1990 г., когато финансов министър беше Белчо Белчев, и сегашната актуализация, която състави екипът на Симеон Дянков. Вярно е, че преди 20 години официалният валутен курс беше лев за долар, а на черно вървеше по 3 лв. Сега американската валута струва около 1.60 лв.
Сегашните разходи обаче са значително повече - 27.810 млрд. лв. при 25.875 млрд. по времето на Белчев. През 1990 г. брутен вътрешен продукт (БВП) не се измерваше. През 2010 г. правителството очаква рекордна стойност на БВП от над 68 млрд. лв. въпреки икономическата криза.
През далечната 1990 г. бюджетът също е "финиширал" с дефицит - минус 1 млрд.лв. 20 години по-късно дупката в хазната ще е 3.8 млрд. лв.
Как изглежда едно сравнение между държавните бюджети на републиката през няколко ключови години - 1990, 2001, 2005, 2008, 2010 г.
Актуализиран бюджет 2010
Дефицитът се разраства
За 10 години харчовете на държавата са скочили над 2.5 пъти. През 2001 г. общите разходи са били 12 млрд.лв., а сега - 27.8 млрд. лв.
Заради повишени разходи се планира бюджетният дефицит по консолидираната програма за 2010 г. да бъде 3.262 млрд. лв. Това е и един от най-обсъжданите бюджетни показатели. България получи предупреждение от Европейската комисия спешно да свие дупката в хазната и през 2011 година тя да не превишава 3 на сто от БВП.
Въпреки свиването на приходите някои разходни пера остават почти на нивото от охолната 2008 г. Разходите за образование са 2.452 млрд. лв. при 2.768 млрд. лв. тогава. Спрямо 2001 г. - най-силната бюджетна година за правителството на тогавашния премиер Иван Костов, парите за тази сфера са се удвоили. По подобен начин стои въпросът и в сферата на здравеопазването. Намалението на бюджета в тази област спрямо 2008 г. е пренебрежимо, а в сравнение с 2001 г. сега финансирането е повече от двойно.
Според експерти прогнозата за БВП от 68 млрд. лв. е неизпълнима. Всъщност ставало въпрос за счетоводен трик - колкото по-голяма стойност на БВП се залага, толкова повече може да се разраства дефицитът. Учудващо е, че общите разходи - 27,810 млрд. лв., надминават направените през успешната 2008 г. - 25.323 млрд. лв.
Бюджет 2008
Излишъкът стигна близо 2 млрд. лв.
Безспорно след демократичните промени българската държава е била най-богата през 2008 година. Финансовият министър Пламен Орешарски отчита рекорден бюджетен излишък като абсолютна стойност в края на годината от 1.989 млрд. лв. Именно през последната пълна бюджетна година от управлението на тройната коалиция се харчи най-много за здравеопазване, образование и култура. БВП на страната е 66.728 млрд. лв., показват данните на финансовото министерство. Приходите в държавната хазна също са на рекордна стойност - 27.313 млрд. лв. Срещу тях стоят разходи за 25.323 млрд. лв. - с повече от 2 млрд. лв. по-малко, отколкото през "дефицитната" 2010 г. Официално България навлезе в кризата именно в края на 2008 г.
Бюджет 2005
За първи път над 3% на плюс
В последната година на царското управление - 2005 г., бюджетният излишък за пръв път надмина 3 на сто от БВП. Финансовият министър Милен Велчев дори започна да получава критики, че нарочно подценява приходите, когато съставя бюджета, за да помпа изкуствен излишък. През 2005 г. той е 3.1 на сто от БВП на страната (42.797 млрд. лв.), или 1.333 млрд. лв. Държавата е имала приходи от 18.012 млрд. лв.. Разходите са били 16.678 млрд. лв. - с около 11 млрд. лв. по-малко, отколкото планира актуализацията на бюджет 2010.
Бюджет 2001
Балансът почти e постигнат
През 2001 г. финансовият министър в правителството на Иван Костов - Муравей Радев, предава финансовото управление на страната на Милен Велчев с дефицит от 0.6% от БВП или 179.9 млн. лв. Това състояние близо до баланса се запазва и през следващата година. БВП на страната е 29.702 млрд. лв. Общите приходи са на стойност 11.837 млрд. лв., срещу които са направени разходи за малко над 12 млрд. лв.
Бюджет 1990
Актуализация заради кризата
През първата година след демократичните промени - 1990 г., се налага актуализация на бюджета. На 7 март 1990 година вестник "Труд" публикува доклада на финансовия министър Белчо Белчев. В него той е обяснил, че кризисното състояние на икономиката е довело до финансова дестабилизация на страната. Заради това, а и за да се осигури преход към пазарно стопанство, е необходимо бюджетните сметки да бъдат променени.
Приходите в бюджета са оценени на стойност 24.894 млрд. лв. Това е ръст с 1.022 млрд. лв. спрямо 1989 година. Основната част от приходите се формират от данъка върху оборота, акцизите и данъка върху печалбата.
Разходите са 25.851 млрд. лв. или с 628 млн. лв. повече спрямо предишната година. Белчев отчита огромните усилия на екипа си да задържи бюджетния дефицит в рамките на 1 милиард лв.
2 млрд. лв. по-малко приходи в ревизираните сметки сега
С 2 млрд. лв. са по-малко приходите в актуализираната версия на бюджет 2010 в сравнение с гласувания в края на миналата година текст. Срещу това обаче ревизираните разходи на консолидираната фискална програма (включва всички публични разходи) са с над 800 млн. лв. повече.
Повече са и разходите, включени в Републиканския бюджет, в който влизат парите на централната власт, на някои независими органи и субсидии за общините.
В него разходите са увеличени с 436.324 млн. лв. в сравнение с приетия в края на миналата година бюджет за 2010 г. Приходите в републиканския бюджет са били 17.142 млрд. лв., а в четвъртък депутатите приеха те да бъдат 15.232 млрд. лв. Намалението е при данъчните приходи, които от 15.377 млрд. лв. стават 13.467 млрд. лв..
"Факт е, че с последната актуализация се узакониха повече нови харчове отколкото съкращения. Министрите на този кабинет не само искат да харчат, но и омекват при всякакви опити за реформи и съкращения", се казва в първия анализ на Института за пазарна икономика, след като парламентът гласува бюджетната актуализация. Според експертите административната, пенсионната и здравната реформа продължават да бъдат приоритети на правителството, но все още само на думи.
"Видно е, че правителството харчи много, но все пак дали го прави по-ефективно? Отговорът е по-скоро не. Вярно е, че има няколко знакови проекта, които градят добър имидж на управляващите - лотовете на магистрала "Тракия" и спортната зала в София", пише в коментара на ИПИ. Според института обаче увеличаването на разходите няма да промени статуквото.
Стигнахме стандарта при Тато чак през 2004 г.
Източник: в. Труд