Триковете на супермаркетите
Как супермаркетите ни карат да пазаруваме повече? Вижте някои от прилаганите трикове:
В мрежа от хитрини
Високите печалби на големите супермаркети се дължат на добре премислени стратегии. Клиентите попадат в мрежа от трикове и хитрини още с влизането си в магазина. Съблазнителни капани са заложени на всяка крачка и подмамват потребителите да пазаруват смело и необмислено. Кои са най-разпространените клопки? И как да ги избегнем?
Таен експеримент
Американски специалисти по шопинг-проучвания провеждат тест, при който скриват чипове в количките за пазаруване и така проследяват в кой сектор клиентът прекарва най-много време, покрай кои щандове минава най-често и съответно кои избягва. Вижте как изглежда перфектният супермаркет на базата на тези проучвания.
Още с влизането
Посоката на движение в магазините обикновено е обратна на часовниковата стрелка. След като минат през входа, клиентите тръгват надясно. Редица проучвания показват, че при обиколка в големите магазини посетителите не обичат да следват посоката на часовниковата стрелка.
Първа спирка
Щандовете с плодове и зеленчуци преграждат пътя и забавят забързаните клиенти. А колкото повече време прекарате в магазина, с толкова по-пълна количка ще излезете накрая. Готови опаковани салати и ястия са новата форма на изкушение и създават възможност за спонтанни покупки още при влизане в магазина.
Вкусотии на тепсия
Следващата спирка са щандовете с нови продукти, където клиентът има възможността да ги опита. След това обикновено той се чувства задължен да закупи нещо. Промоционалните подаръци са рядкост, защото будят недоверие и съмнение у купувача.
Идеална температура
Температурата в магазина е средно около 19 градуса по Целзий. За да се създаде на потребителя уют и настроение за пазаруване, не трябва да е нито много топло, нито много студено. Целта е клиентът да се задържи възможно най-дълго време.
На разходка
Дълги редици със стелажи и рафтове препречват пътя към касата. Дори да сте влезли само за един продукт, ще трябва да се разходите през целия магазин, за да стигнете до изхода. А по пътя може да ви хрумнат идеи за още покупки...
Магнит за окото
Най-новите артикули са наредени на стратегическо място, така че веднага да приковат погледа, а именно на стелаж на нивото на очите (1,4 - 1,8 м). Към тях клиентът посяга 3 пъти по-често, отколкото към подредените най-долу.
Капан в центъра
Натрупаните по средата на магазина стоки създават впечатление за по-ниска цена, което не винаги е вярно. Много често потребителят не сравнява цената на продукта и направо предприема покупката на „намалената" стока.
По-голямо=по-евтино?
Когато клиентът попадне на продукт, опакован в по-голямо количество от обикновено, първата му мисъл е, че ще спести пари. Дали това е така, можем да разберем само при сравнение на цените за килограм.
Пълна количка
Прекалено големите колички за пазаруване също не са случайност - умишлено подтикват към повече покупки. Две млека и един хляб заемат твърде малко място и така принуждават клиента да запълни количката си с още продукти.
В комбинация
Специалната подредба на стоките също цели да надхитри клиента. На рафта до спагетите, например, откриваме и специален сос към тях. Автоматично и двата продукта отиват в количката. Незабележим остава фактът, че на задния рафт има и други, по-евтини сосове.
Игра на криеница
Всекидневните продукти като мляко и хляб са скрити в някой ъгъл на супермаркета. Ясно е, че клиентът ще ги открие, но преди това ще премине през целия магазин. Разглеждайки рафтовете, най-вероятно ще направи и непредвидени покупки.
Много често на етикета виждаме две цени. Задрасканата стара цена и много по-ниската нова заблуждават потребителя и го карат да вярва, че спестява пари като купува силно намалени стоки.
Осветлението
Цветовете, които виждаме в магазина, не винаги отговарят на истинските цветове на продукта. Ефектът се постига с помощта на подходящо осветление. Специални лъчи правят така, че зеленчуците да изглеждат по-хрупкави, а месото - по-прясно. Затова и цветната светлина в супермаркетите е забранена.
Аромати
Друга хитрост е използването на аромати за манипулиране. Например в магазините за хляб се носи миризмата на току що изпечени хлебчета, а в сектора за перилни препарати прави впечатление новият омекотител с аромат на рози. Но дали рекламираната стока наистина ухае така хубаво?
Рекламата
За да "докоснат" клиента, стратезите поставят върху плакати и рекламни материали преди всичко лица на хора. Така се активизира емоционалната част на мозъка, докато най-обикновени фирмени емблеми се обработват само визуално.
По-по-най
Нормално е артикул от един и същ вид да се предлага на различни цени - на една по-ниска и на една по-висока. Виждаме обаче и трети продукт, който е много по-скъп. Така на клиента му се струва, че средно скъпият е най-изгоден и автоматично купува него.
Заблуда
Цени като 2,99 все още заблуждават клиентите. Като погледнат цената, съзнанието им я доближава повече към 2, отколкото към 3. Така се създава илюзия за по-евтина стока.
Манипулация
Решението за покупки се контролира от областта на мозъка, която отговаря за удоволствието и в малка степен се контролира от съзнанието. Надписи като "Намаление", „Разпродажба", „Последен ден" стимулират производството на хормона на щастието допамин.
Музиката
Озвучаването в магазина също играе стратегическа роля. Песни с 72 басови удара в минута въздействат най-силно на посетителя, защото това съответства на пулса на отпуснатия човек. Незабележимата музика пък забавя крачката и кара потребителя да се застоява пред щандовете. Музиката трябва да създаде и добро настроение за пазаруване. Сутрин вървят шлагери, вечер - поп музика.
Последно изкушение
Сладки изделия, цигари и алкохол приковават вниманието ни, докато чакаме на касата. Изнервен от дългата опашка, клиентът почти винаги се изкушава да се възнагради с още нещо и посяга към шоколадите, например.
Източник: Deutsche Welle