Как компаниите демотивират служителите си?
Служителите са най-ценният актив на една компания. Тяхната мотивация и ентусиазъм за постигането на нови, по-високи цели може да изведе компанията на върха. Или да я отведе до дъното.
Но къде грешат управляващите? Как служителите губят мотивация и интерес и едва чакат часовникът да удари 18.00 ч., за да затворят вратата от външната й страна?
Ето и десетте най-често срещани демотивиращи действия:
1. Отношението - Представете си, че идвате на интервю. След седмица вече сте на работа, но още след първия месец сте наясно с колеги и шефове. Във фирмата цари пълна анархия, а шефовете вместо по име се обръщат към Вас с пренебрежителни думи. Мотивацията Ви още в началото е понижена до нулата.
2. Оценката - Най-големите компании в света правят оценка на персонала си. Това може да става, както с тестове, така и с оценки от колегите им. Неадекватната оценка също не се отразява добре, тъй че бъдете честни. Все пак и Вие ще бъдете оценени.
3. Хвалбата - Грешките се критикуват, а добре свършената работа не се поощрява. Познато ли Ви е? Ако и при Вас е така, значи нещата не са както трябва.
4. Бонуси - Да, криза е. Но в по-добрите години компаниите разпределяха част от печалбите си за служителите си. Тъй че имайте тази точка предвид, когато страната ни излезе от настоящата икономическа ситуация.
5. Придобивки - Отнемането на служебната кола, телефон, лаптоп, застраховка, здравно обслужване и т.н. са срещани по време на криза, но така няма как да задържим служителите, които са на ниво.
6. Двойни стандарти - Всеки от нас започва работа с идеята, че в компанията ще е равен с останалите. Неуважението и прилагането на двойните стандарти при работата са обидни и демотивиращи.
7. Атмосфера - Предполагаме, че всеки от нас е работил във фирми и с добра, и с лоша атмосфера. Е, коя компания ще се задържи по-дълго на пазара и коя ще бъде напускана от служителите си?
8. Комуникация - Затрудненото комуникиране с ръководството на компанията забавя работата и води до незаинтересованост на служителя. Какво трябва да се направи - независимо от купищата работа и документи, всеки работодател трябва да знае, че отделянето на 5 мин. могат да превърнат служителя в един доволен и мотивиран човек.
9. Настроенията - Да, всички ги знаем. Шефът определя насоката за развитието на компанията, но той трябва да има и идея за това как ще се развива дружеството в следващите месеци, години. Не би било нормално приоритетите и задачите Ви да се сменят по няколко пъти в месеца.
10. Заплата - Естествено всеки от нас работи за заплата. Но ако работата Ви е около 3 пъти повече от тази на колегата в дясно (ляво), не получавате неговите бонуси, следващата Ви стъпка е да потърсите друга длъжност за Вас в сайтовете за работа.