Македония е най-логичен избор за разрастване на БГ компании
Македония привлича със специална политика за привличане на чужди инвеститори и атрактивни бизнес условия за изминалите две години пазарът на недвижими имоти навакса изоставането и предлагането днес напълно задоволява търсенето.
Подценявана заради малкия си за общо европейските стандарти пазар и политическия риск, Македония предоставя добри алтернативи за правене на бизнес, стана ясно по време на работна закуска „Възможности за бизнес в Скопие", организирана от Американската търговска камара по инициатива на Фортън Македония и „ПрайсуотърхаусКупърс" ДООЕЛ, Македония.
Според Мирослав Марчев, Старши мениджър в „ПрайсуотърхаусКупърс" ДООЕЛ Македония, навлизането на македонския пазар е лесно и достъпно за българските компании. Най-голямо преимущество имат производствените дружества, които могат да се възползват от наличието на т.нар. „Свободни технологични индустриални зони", където се ползват редица данъчни и административни облекчения. Основната цел на тяхното съществуване е да се привлекат експортно-ориентирани производства, които не са установени в Македония все още.
„В страната има добър режим за трансгранични сделки и положителна нагласа към чуждите компании, но за съжаление съществуват и познатите у нас административни пречки.", сподели Марчев. „За да регистрирате клон или представителство, без които не можете да започнете работа на територията на страната, са ви нужни само два дни, но за да получите разрешение за работа, което също е задължително, може да чакате и три месеца."
Минималният капитал за създаване на фирма е 5 000 евро, а стандартната ставка ДДС - 18%, като за някои услуги има и преференциални нива от 5%. Бизнес климатът е добър, страната се гордее с един от най-ниските данъци (корпоративен данък от 10%), но глобите за административни нарушения са в пъти по-високи. Основният риск е политическия, породен от спора с Гърция за името на държавата. Следват го проблемите с бюрокрацията, упреците към съдебната система и опасността да попаднете на нелоялен местен партньор, ако избирате такъв.
Пазарът на недвижими имоти е един от динамично развиващите се сектори. За последните две години недостигът е компенсиран, като само предлагането на офис площи е нараснало с 33 000 кв.м. за 12 месеца, което е увеличило двойно и процентът на незаетите офиси - до 15%.
„Целият живот на Македония е концентриран в Скопие. Градът се развива бързо и наскоро беше отворен и Околовръстния път - нещо, което все още чакаме да се случи в София", сподели с усмивка Ксавие Пиншар, Управляващ партньор във Фортън Македония.
"Македония е интересна възможност за българските компании, които търсят нови пазари. Предимство е и близостта до Косово, което осигурява по-голям брой платежоспособни клиенти на работещите в Скопие търговци. Въпреки това все още има сравнително малко сделки, което държи цените на имотите високи.", допълва Пиншар. „Основните неразработени пазарни ниши от гледна точка на недвижимите имоти са жилищните имоти и търговските площи."
В Македония оперират 18 банки и 10 спестовни каси. Има 3 основни големи банки, 7 средно големи и 8 малки банки. В Македония работят приблизително 430 компании, като 40% от тях са с чуждестранни капитали. Преобладават капиталите от Словения, Гърция, Франция, Австрия и България. Банковите активи в Македония са за 4,6 милиарда евро.
1% е прогнозният икономически растеж за 2010 г.
Според Ксавие Пиншар дори малките компании могат лесно и успешно да се развиват на територията на Македония, защото има много свободни пазарни ниши. Те чакат да бъдат заети от компании с опит в съответния сектор, а познаването на региона е предимство, защото той има редица специфики, познати на всички български бизнесмени. Интерес за разработване на бизнес има в сферата на ИТ услугите - изграждането на оптични мрежи, кабелни телевизии. Производствата в Македония са експортно-ориентирани, но икономиката като цяло е насочена към вноса, като особен превес имат паричните потоци от емигрантите.