Въпреки икономическото възстановяване, бизнесът усеща бизнес средата в непосредствено бъдеще като много по-предизвикателна, като 85% очакват конкуренцията на пазара да се увеличи през следващите две години. Данните са от изследването „Надпревара за растеж" на Ernst&Young сред 1400 висши мениджъри от цял свят.

Резултатите показват, че през следващите две години ще се наблюдава по-интензивно съсредоточаване върху икономическия растеж, като анкетираните посочват, че пазарът е по-разнообразен и непостоянен, отколкото преди кризата. Паричните резерви са под натиск като почти 50% съобщават за спад в цените, а почти 30% - за увеличение на разходите за работна ръка и по основните пера.

60% процента от анкетираните посочват развитите пазари като вероятен източник на печеливш растеж, а конкуренцията за растеж на бързоразвиващите се пазари ще се повиши, като се има предвид съсредоточаването на местни и западни компании там. Този резултат е в контраст с прогнозите на световните компании от преди 12 месеца в подобно научно изследване на Ernst&Young, когато очакванията за общ разтеж бяха ясно съсредоточени в развиващите се пазари.

Джей Ниб, пазарен лидер на Ernst&Young за Европа, Близкия Изток, Индия и Африка, коментира: „Развиващите се пазари предлагат огромен потенциал за растеж, но с повишаващата се конкурентност на световните пазари компаниите преоценяват своите пазарни стратегии. Развиващите се пазари представят сложни предизвикателства и постигането на печеливш растеж в краткосрочен план не е лесно, предимно защото конкуренцията се увеличава най-бързо в тези пазари. При сегашния икономически климат вероятно предприятията ще съсредоточат допълнително внимание на развитите пазари, където възможностите за краткосрочна печалба са по-големи."

Значителните географски различия в перспективата са очевидни и отразяват тази промяна в отношението. В Бразилия 86% от компаниите смятат, че техният пазар става все по-нестабилен, докато в Близкия изток цифрите падат до едва 20%. Япония и Индия отбелязват второ и трето най-високо ниво на нестабилност (съответно 74% и 69%).

Критична иновативност

Иновациите стават все по-важни за оцеляването за 71% от респондентите и повече от половината от компаниите въвеждат нови продукти или услуги, за да увеличат продажбите си. Компаниите съсредоточават усилията си и в търсене на растеж в съществуващи пазари, като 58% искат да продават нови продукти и услуги на пазари, на които вече присъстват. Всъщност 63% отчитат, че увеличаването на иновациите за даден продукт/услуга е по-успешно от трансформацията му.

Натиск върху резервите

Очакванията за бъдещи увеличения на цените са ниски - почти 60% от анкетираните очакват повишение на цените, равно на или по-ниско от инфлацията. Освен това, резервите са притиснати от инфлацията при ключови пера - 29% от анкетираните отчитат инфлация при разходите и 31% отчитат инфлация при разходите за труд. В развиващите се пазари в частност, предвиждат бързо нарастване на разходите за труд поради повишената конкуренция. Това е най-силно изразено в Индия, където 55% отчитат инфлация при разходи за труд.

Финансиране на растежа

Проучването разкрива неспособност или нежелание да се прибегне до капиталовите пазари, като повече от половината от компаниите планират да финансират бъдещо разрастване от паричните си резерви. По-нататъшните усилия за увеличаване на наличните оборотни средства ще бъдат от съществено значение. Независимо от ниските лихвени проценти, само 36% от респондентите обмислят използването на заем за финансиране на растежа си.

Значимост на репутацията

Марката и репутацията се посочват като най-важния фактор за конкурентоспособността от 61% от респондентите. С насочването на вниманието си отново към растежа, компаниите изглежда единодушно отчитат значението на търговската марка при диференциацията и изграждането на лоялност. Много е вероятно да станем свидетели на съответно повишаване на маркетинговите усилия през следващите две години.

Управление на заинтересованите страни

Управлението на заинтересованите страни е една от най-големите области на промяна по отношение на начина, по който компаниите се конкурират. Бизнесът се отдалечава все повече от сервилния начин на мислене и се насочва към по-активно управление на заинтересованите страни и предприема редица мерки в тази насока. Почти половината от компаниите са подобрили прозрачността и комуникацията със заинтересованите страни през последните две години, а една-трета въвежда допълнителни нефинансови отчети.

Конкурентност в разходите

Икономическата криза принуди компаниите да се съсредоточат върху конкурентността на разходите си, за да защитят както резервите си, така и пазарния си дял. Въпреки това, ако сравним лидерите с други респонденти в изследването, е налице съществена разлика в бъдещите им намерения. Докато 31% от ниско ефективните компании продължават да се фокусират върху намаляване на разходите с повече от 10%, много високо ефективни компании вече са постигнали ефективност на разходите и се насочват към разнообразяване на продукцията си и разширяване на пазарния си дял. Очаква се натискът върху компаниите с по-високи разходи да се увеличи, което да свие пазарния им дял в краткосрочен план.