Бумът на франчайзинг пазара у нас тепърва предстои
Франчайзигът изживява бурно развитие, но истинският му бум в България тепърва предстои. В много традиционни за франчайзинга браншове, у нас все още не се предлагат франчайз системи и в тях има потенциал за сериозно развитие. Това бяха два от изводите, които авторите на второто изследване за състоянието на франчайзинг пазара в България 2010 - Franchising.bg, изведоха на специална пресконференция по-рано днес.
Според Светослав Билярски, управител на Franchising.bg, независимите предпремачи виждат в присъединяването си към франчайз верига възможност за оцеляване или за пренасочване към нов бизнес. Друг извод от изследването е, че според предприемачите франчайзингът предлага по-нисък риск и по-висока сигурност, и е привлекателен заради това, че предлага изпитани бизнес модели и познати търговски марки.
Проблем пред развитието на този пазар у нас обаче остава сблъсъкът на франчайз компаниите със слабата запознатост на българския бизнес с този модел на работа.
Колко са франчайзодателите в България?
Според авторите на изследването наблюдаваният през последните години бум на франчайзинг пазара у нас продължава и през 2010 г. Като доказателство за това е и броят на компаниите, предлагащи франчайз в страната ни, като за периода от края на 2007 г. до днес те нарастват четирикратно.
Само за справка фирмите през 2010 г. са вече 198 (при очаквани 138 компании за тзи година), при 53 към 2008 г. От тях 64% от франчайзодателите са български компании, а 72% са с над петгодишна история на пазара.
Брой открити работни места
От началото на годината до 29 октомври франчайз компаниите са открили над 2 300 работни места и в момента във франчайзинг обекти в страната работят над 9 500 служители.
Възвръщаемост на инвстицията при започване на франчайз бизнес
С уговорката, че срокът за възвръщане на инвестицията да е строго индивидуален при всеки бизнес и да зависи от субективни фактори, от Franchising.bg информираха, че в резултат на икономическата криза средният срок на възвръщаемост се е увеличил от 17 на 26 месеца.
Според 64% от участниците в изследването твърдят, че инвестицията в техния франчайз се възвръща до края на първата година. При 29% от франчайзите инвестицията се връща до 24 месеца, а при 7% - в срок до 3 и повече години.
Колко обекти са открити със закупуване на франчайз?
Очаква се, че към края на 2010 г. у нас ще работят 2 954 франчайз обекти, по данни на франчайзодателите у нас. Традиционно хранителният бранш е с най-много франчайзи (32), като основната причина за привлекателността им е по-бързата възвръщаемост. В сравнение с 2009 г. у нас вече се предлагат франчайзи в 14 нови бранша.
Само за справка, работещите към 2007 г. франчайз обекти в България са били 776.
Кой търси франчайз?
Данните от последното изследване на Franchising.bg в сектора сочат, че основните кандидати са действащи предприемачи, като водещият мотив е пренасочването към нов бизнес или стремежът към допълнителен бизнес. От тях не малък е процентът предприемачи (19%), които се преориентират към франчайзинга след претърпян бизнес неуспех.
Прави впечатление също така, че не малък процент от насочващите се към подобен бизнес (42%) са лица без бизнес опит.
Защо франчайз, а не собствен бизнес?
Достъпът до готова технология и обучение, изпъква като отговор на този въпрос през 2010 г. В случая той е посочен от 78% от участниците в изследването. Година по-рано с водещо значение бе принадлежността към национална или регионална верига - с 59%. Днес този отговор са маркирали 46% от анкетираните. Силата на марката е изиграла своята роля при 56% от респондентите. Важно е да се уточни, че процентът е над 100, поради маркирането на повече от един отговор.
Наясно ли са кандидатите и бизнес активното население у нас с принципите на франчайзинга?
Франчайзодателите споделят, че по техни преценки едва 37% от кандидатите за франчайзополучатели са запознати с принципите на този бизнес модел. Авторите на изследването заявиха, че това е стъпка напред, като процентът през 2009 г. е бил 28 на сто.
По отношение на бизнес активното население, според франчайзодателите едва четвърт от него знае какво е франчайзинг.
На пресконференцията бе споделен друг интересен факт. Докато в САЩ 94% от кандидатите не биват одобрявани, то в България положението е обратното. Разминаването се дължи на стремежа на франчайзодателите към бърз ръст на веригите, поради което са склонни и на компромиси.
Защо франчайозполучателите отпадат от бизнеса?
Отпадналите от бизнеса франчайзополучатели в периода 1 януари - 29 октомври са 7.6%.
Основната причина за затваряне на обектите, подобно и през 2009 г., е недостатъчният наличен капитал, за да устои на сътресенията на пазара. За разлика от предишното изследване обаче, когато 63% от анкетираните бяха посочили за причина за отпадането високите разходи за наем, то през 2010 г. основен проблем е намалялата покупателна способност на населението - 68%.
Криза и резултати
Според анкетираните, в зависимост от бранша, спадовете са средно от 10 до 35% от оборота. За справка сътресенията през мибалата година са били по-големи, като в някои браншове, където има регистриран спад с до 70%.
Голям процент от анкетираните (67%) смятат, че спадът при техните компании е по-малък от този при независимите предприемачи от същия бранш, които не работят на франчайз. Нещо повече - 79% от респондентите смятат, че работещите на франчайз след кризата ще имат по-висок пазарен дял, защото от пазара ще отпаднат част от независимите предприемачи.
Друг положителен момент от кризата за франчайзинг пазара е набирането на служители от франчайз веригите. Мнението, че икономическата криза е улеснила набора на работна ръка, се споделя 84% от анкетираните. Важно предимство на франчайзинга е наемането на нискоквалифицирана работна ръка.
Параметри на „средния" франчайз
Средната такса, която се събира от франчайзодателите за започване на франчайз бизнес у нас е 4 200 лв. (при 40 хил. долара в САЩ). Година по-рано първоначалната такса в България е била 5 900 лв.
Компаниите, които събират месечни роялти такси ги определят средно 4.7% от оборота. Някои франчайзодатели фиксират минимална такса (примерно 5% от оборота, но не по-малко от 500 лв. на месец), а при трети (обикновени при форми на дистрибуционен франчайз) - такава такса няма, но франчайзополучателите се задължават да купуват предлаганите от тях стоки единствено от своя франчайзодател.
Такса за национален рекламен фонд - когато такава такса се събира, то тя е 3.8% от оборота, при 4.2% през 2009 г.
Общата инвестиция за започване на франчайз бизнес у нас е 30 600 лв. Франчайз веригите в България имат средно по 13.4 обекта, а средният срок на договора е 4.8 години.
Средната сума, която българските франчайзодатели инвестират за разработване на нова франчайз система - оперативен наръчник, договор, брандинг, софтуер, тестове на кандидати, обучение на франчайз мениджър, популяризиране на франчайза и други административни разходи, е 51 000 лв.