Задава се нов интернет балон?
Банките, инвестиционните фондове и индивидуалните инвеститори бързат да инвестират средства в нови интернет компании, които се очаква да излязат на борсата, за да не изтърват от набиращата популярност нова мода.
В главите на инвеститорите обаче, които станаха свидетели на „пукането на интернет балона", преди десет години се оформя въпросът, дали не вървим към нов такъв, пише изданието The New York Times.
С нарасналия интерес на инвеститорите се наблюдава и повишение на пазарните стойности на компании, като Facebook и Zynga. През последните две години пазарните стойности на двете компании се повишиха над пет пъти.
Първично публично предлагане обмислят и от нашумелия последните години сайт за социални покупки Groupon, като се споменава главозамайващата сума от 25 млрд. долара.
Преди по-малко от година интернет компанията за продажби бе оценена на около 1.4 млрд. долара.
Притеснително е, че инвеститорите смятат, че всяка нова социална компания ще бъде толкова успешна, колкото Facebook, смята Роджър Мкнаме, управляващ директор на Elevation Partners и инвеститор във Facebook.
И към момента има добри компании в социалната сфера на интернет, но едва ли може да се очаква, че втората вълна ще са толкова успешни колкото първата.
Фондове, създадени от Goldman и JPMorgan Chase, инвестираха в първите социални интернет компании като Facebook и Twitter.
Тези, които позакъсняха да се включат, като по-консервативните Fidelity Investments и T. Rowe Price бързат да направят това, като залагат на компании като Groupon и Zynga.
Много анализатори подчертават, че има огромна разлика между това, което си случи в началото на века и настоящото състояние на интернет пазара. На първо място пазарът не е претрупан от предлагания от много интернет компании. През 1999 година е имало 308 IPO-та на технологични компании.
За сравнение през 2010 година е имало едва 20 първични публични предлагания на технологични компании.
По-важното според специалистите обаче, е че тези компании, които ще бъдат предложени на пазара имат реален бизнес, а не само очаквания, каквато е била ситуацията преди 10 години.
Компании като Facebook отчитат изключително ускорен темп на повишение на своите приходи и печалби. Groupon, например е печеливша от юни 2009 година и се очаква да има приходи от няколко милиарда долара през тази година.