ООН мести отговорността за катастрофите към институциите
Началото на Десетилетие на действия за безопасност в движението по пътищата ще бъде поставено във всички страни на 11 май 2011 г., съобщи на страницата си Държавно-обществената консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението по пътищата. Периодът от 2011-2020 г. e обявен за десетилетие на безопасността по пътищата с резолюция на Общото събрание на ООН през март 2010 г.
Потресаващото бреме за света от смъртността в резултат на пътнотранспортни произшествия, както и от двадесетте до петдесет милиона души, които претърпяват всяка година тежки наранявания, голяма част от които с осакатявания за цял живот, изисква активни действия, се казва в резолюцията на ООН.
Целта на Десетилетието е да се стабилизира и после да се намали нивото на смъртните случаи при движението по пътищата чрез дейности на национално, регионално и глобално равнище, става ясно от Глобалния план за провеждане на десетилетието. Планът е инструмент, който може да се използва за разработване на национални и местни програми и едновременно с това да служи за координирани действия на глобално равнище.
Една от предвидените дейности в него е и създаването на подходящи схеми за застраховане на участници в движението с цел да се финансира рехабилитацията на жертвите на катастрофи посредством въвеждане на задължителна гражданска отговорност и международни договорености за взаимно признаване на застраховането, като системата зелена карта.
Преместване на отговорността от участниците в движението към институциите.
В основата на Плана за действие са залегнали принципите на системния подход по осигуряване на безопасността на движението. Този подход означава преместване на основната част от отговорността от участниците в движението към проектантите на пътнотранспортната система - управляващите пътищата, автомобилната промишленост, полицията, политиците, законодателните органи и т. н.
Този подход има за цел да създаде система за автомобилния транспорт, която да е по-толерантна към човешките грешки и да отчита уязвимостта на човешкото тяло. С това се признава че човек естествено греши и че катастрофите не могат да бъдат избегнати напълно. Целта на безопасната системата е да се гарантира, че произшествията няма да водят до сериозни наранявания.
В съответствие с този подход следва да се отчитат граничните стойности на човешкото тяло да понася определени усилия породени от кинетичната енергия при проектирането на пътно транспортната система, пътната инфраструктура и създаването на моторните превозни средства.
Подходът изисква да се отделя по-голяма внимание на регулирането на скороста и проектирането на пътя и транспротните средства, отколкото при традициония подход за осигуряване на безопасността на движението.
Налице е всеобща криза в безопасността на движението:
1.3 милиона души на година умират вследствие на пътнотранспортни произшествия - повече от 3 000 души на ден и повече от половината от тези хора не са били в превозните средства
Други 20-50 милиона са изложени но по-леки злополуки, без смъртоносни наранявания, които са важна причина за инвалидност в света.
90% от смъртните случаи при пътни произшествия настъпват в страните с ниски и средни доходи, в които са по-малко от половината регистрирани превозни средства в световен мащаб.
Пътнотранспортните произшествия са една от трите водещи причини за смърт при хората на възраст между 5 и 44 години. Ако не се предприемат незабавни и ефективни действия, се предвижда жертвите по пътищата да станат петата водеща причина за смърт в света, което се оценява на 2.4 милиона смъртни случаи всяка година.
Икономическите последици от пътните катастрофи се оценяват на 1-3% от БНП на съответната страна от света, достигайки общо до 500 милиарда щатски долара.
Нарастването на броя на моторните превозни средства има ред други негативни последствия върху човешкото здраве и околната среда. Много части на света вече страдат от последиците от изменението на климата и данните показват, че автомобилният транспорт, който все още е силно зависим от петрола, произвежда 14 % от глобалните емисии на парниковите газове. Тези емисии имат пряко въздействие върху здравето на хората от замърсяването на въздуха и последващи респираторни последствия.
Резолюцията призовава държавите-членки да предприемат действия за осигуряване на пътната безопасност, особено в пет области - управление на безопасността по пътищата; пътната инфраструктура; безопасни превозни средства; поведението на участниците в движението; адекватни мерки след катастрофата и образованието в областта на пътната безопасност.
Трябва да формираме силна обществена непримиримост спрямо нарушенията на правилата за движение по пътищата които заплашват нашето здраве, живот и бъдеще! Няма друга област от живота където така безмилостно да се избиват по между си близки и познати, да се избиват невинни хора пред очите на всички, се казва в резолюцията на ООН.