Изобретения, които убиха бизнеси
Когато автомобилът бил изобретен, конят и каруцата отишли в миналото. Новите технологии убиват бизнеси, без които преди тях човечеството си е мислело, че не може.
Вижте няколко по-съвременни примери за това как изобретения убиха бизнеси:
И-мейлът
Благодарение на и-мейла кореспонденцията е лесна и вече забравихме за времето, когато пишехме писма, лепяхме марки, а после търпеливо чакахме отговор от пощальона. Днес чакане на отговор от 10 минути понякога ни се струва много. Американските пощи регистрират понижаване на клиентите от 2007 насам.
Apple iPod
Появява се през 2001 година. Преди него най-популярното нещо бе уокмена на Sony. Уокменът обаче бе прекалено голям, а и можехте само да слушате песните, които сте записали на 90-минутна касетка.
Ipod-ът е голям колкото кредитна карта, а някои модели, като Classic, могат да съхранят музика за 50 дни.
През октомври 2010 производството на уокмени официално бе прекратено.
Amazon Kindle
За последното тримесечие на 2010 г. от Amazon.com обявиха, че са продали повече електронни, отколкото хартиени книги. Това показва, че книгопечатната индустрия е сериозно заплашена.
Kindle е по-малък от списание и може да съхрани до 3 000 книги.
Apple iPhone
Мобилният телефон някога бе революционно откритие. Той промени живота на хората, а и начина, по който се прави бизнес.
Днес пък традиционните телефони - тези, които служат само за телефонни обаждания, са старомодни.
Ако нямаш смартфон - все едно си в миналия век.
Netflix
Когато видеото навлезе в американските домове, бизнесите на водеотеките, като Blockbuster, напреднаха много бързо. Тяхното царство обаче не продължи дълго. През 1997 бе основана Netflix - компанията директно доставяше филмите в дома ви чрез интернет.
Blockbuster започна да умира. Компанията официално подаде заявление за фалит през 2010 г.
Онлайн туристически агенции
Традиционните туристически агенции, където трябва да разговаряш с някой, за да си купиш дори един самолетен билет, имат все по-малко работа. Тяхната работа отнемат сайтове като Kayak, Expedia и Orbitz.
В тях с няколко клика на мипката можете да намерите и коментари от други клиенти, туристически брошури и много друга допълнителна информация.
Само за месец юли 2006 г. около 70 милиона души в САЩ са използвали услугите на онлайн туроператор. През 2008 година Expedia.com имаше 3 милиарда долара приходи.
Компютрите
Малцина от младите днес знаят какво е да тракаш на пишеща машина.
Първите дигитални процесори за писане бяха представени през 70-те години.
Те не бяха кой знае какво - клавиатура, малък монохромен монитор и карта за памет. Те не представляваха голяма заплаха за пишещите машини.
През 80-те години обаче се появи Microsoft Word, който е най-използваното средство за писане и до днес.
През 2009 Microsoft каза, че около половин милиард души по света пишат с Microsoft Office.
Компютърно-генериран образ
В продължение на десетилетия специалните ефекти във филмите се създаваха с трикове, като използване на рисунки, анимация, и др.
Работата на статистите беше много по-опасна, пироефектите също бяха много рискови.
Това се промени с появата на компютърно генерираните изображения.
Най-ранен пример за тази технология бе Терминатор 2 от 1991 година, а през 1993 година Джурасик Парк вдигна голям шум около модерните ефекти.
Електронна търговия
Интернет тотално промени начина на пазаруване. Популярният „черен петък" (ден с големи намаления преди Деня на благодарността в САЩ), в който американците спят пред магазините и после се блъскат като обезумели, в последно време отбелязва намелели продажби. Популярност набира обаче „кибер понеделника" - в понеделник след деня на благодарността има големи отстъпки в интернет.
Apple iTunes
Това е програма, с която се пуска дигитална музика и има онлайн магазин, от където може да си закупувате и веднага да сваляте музика, която ви харесва. Представена е от Apple през 2001 година.
Музикалната индустрия все още се възстановява от шока. През 2008 iTunes стана продавач на музика номер 1 в САЩ.