Джеймс Бонд спря да използва Lotus като свой автомобил, за да се бие с лошите, преди 30 години. Днес инвеститори твърдят, че малайзийската компания Proton Holdings Bhd., трябва да направи същото и да се откаже от производителя на спортни автомобили, пише пише Bloomberg.

Автопроизводителят Proton, който придоби контрол над Lotus през 1996 г., досега за 15 не е отчитала печалба от английската марка и вероятно няма да го направи поне до 2014 г. Сега самата Proton може да бъде продадена от своята компания майка, която е контролирана от държавата и някои инвеститори смятат, че моментът за продажбата на Lotus Group International Ltd. е назрял.

Lotus, която трудно се конкурира с Porsche AG и Ferrari SpA в Европа, все още е актуална в автоиндустрията, благодарение на отчасти на десетилетния си опит. Компанията обаче може да има нужда от подкрепата на по-глобален автопроизводител от Proton, за да оцелее в индустрия, в която компании като Saab Automobile подават заявления за фалит.

Продажбата на Lotus беше обект на спекулации и преди. През този месец най-големият китайски автопроизводител Shanghai Automotive Industry Corp. отрече появилата се информация, че се интересува от Lotus. Преди два месеца Proton пък опроверга статия във вестник Star, че продава дела си в Lotus на базираната в Люксембург Genii Capital.

Главният изпълнителен директор на Lotus Дани Бейхар, който е бивш ръководител във Ferrari, е убеден, че може изкара компанията на нула до 2014 г., стига да има необходимата финансова подкрепа.

Акциите на Proton са поскъпнали с 44% на борсата в Куала Лумпур през този месец на фона на спекулациите за продажбата на компанията. Държавната Khazanah Nasional Bhd., която има 43-процентен дял в Proton, вече потвърди, че има оферти за компанията.

Печалбата на Proton пада със 76% през последното тримесечие и продажбата на Lotus може да й позволи да инвестира в заводи, тъй като националният автопроизводител на Малайзия вече се сблъсква със сериозна конкуренция на местно ниво в лицето на Toyota Motor Corp. и Perusahaan Otomobil Kedua Sdn Bhd.

Lotus има нужда от около 758 млн. долара, за да се върне на печалба, по изчисления на OSK Holdings Bhd. Марката може да струва около 316 млн. долара, или три пъти повече от настоящата й стойност, след като започне да носи печалба, според анализатори на OSK.

За да се случи това Lotus ще трябва да продава по 8 000 автомобила годишно. Компанията продаде 1 985 автомобила за финансовата година, приключила на 31 март.