Кога да купуваме, държим или продаваме акции на дадена компания?
Инвеститорът непрекъснато трябва да взема решения за това дали да купува, продава или държи определени позиции в портфейла си. Ето и някои показатели и критерии, които инвеститорите да съблюдават при вземане на подобно решение.
1. Ръст в продажбите
Това дали има ръст на продажбите е един от най-важните критерии за вземане на решение. Това изисква задълбочен анализ на отчетите на компанията през последните години. Важно е да се знае дали ръстът в продажбите се дължи на продажба на активи или други еднократни елементи, или е резултат от бизнеса й.
Като цяло добра идея е инвеститорите да насочват вниманието си към по-малки компании с продажби между 100 млн. и 1 млрд. долара, които регистрират годишен ръст от над 10%. Когато се гледат по-големи компании, е необходимо те да бележат повишение от поне 3%, за да представляват интерес.
Добре е продажбите освен на годишна база да се сравняват и на тримесечна такава.
2. Подобряване на маржина на печалбата
Освен ръст на продажбите инвеститорите трябва да съблюдават и маржина на печалбата, което отразява и ръста на разходите за пласиране на стоките и услугите на компанията. Влошаване на маржина на печалбата освен от въвеждането на нови стоки и услуги, изискващи значителни инвестиции и разходи, често може да е свързан с невъзможността на мениджмънта да контролира разходите.
Идеалният вариант е подобряване на маржина на печалбата в условията на ръст на продажбите.
3. Прогнози
Много от компаниите на Уолстрийт правят прогнози за бъдещите си резултати. Важно е да се съблюдава какви са прогнозите на компаниите за бъдещето им, както и дали предходните прогнози на компанията са се сбъднали, били са превишени, или резултатите са се оказали по-малки от прогнозите.
Инвеститорите могат също така да сравняват прогнозите на компанията със средните очаквания на анализаторите, за добиване на по-ясна визия.
4. Програми за обратно изкупуване
Важен момент е и това дали компаниите имат програми за обратно изкупуване на акции от пазара. Когато компаниите използват наличните ресурси, за да купуват обратно акции, вместо да разпределят дивидент, или да правят покупки, това сочи увереността на мениджмънта в бъдещето на компанията и това, че акциите са подценени.
Подобни програми обикновено са добър знак, че предстоят по-добри времена в бъдеще.
5. Увеличаване на капитала
За разлика от програмите за обратно изкупуване, които понижават броя на акциите в обръщане и водят до разпределението на печалбата на по-малък брой акции, увеличаването на капитала действа в обратна насока. Разводняването на капитала, като цяло е негативно за инвеститорите явление, като намалява финансовия резултат, падащ се на една акция.
6. Нови продукти
В краткосрочен план няма как да се знае дали един нов продукт ще е успешен или не. Понякога обаче е грешка да се недоглеждат компании с нови продукти, защото често някои от най-успешните компании са израснали от иновативни продукти. Разбира се, налице е и обратната страна, при която лошото възприемане на продукт, за който вече са похарчени средства за разработване и реклама, може да доведе до сериозни загуби за компанията и съответно инвеститорите.
7. Новини, свързани с компанията
Добре е периодично да преглеждате изданията за новини, свързани с компанията, от която се интересувате, оценки от анализатори, рейтинги и бъдещи очаквания. Съществуват ли катализатори, като въвеждане на нови продукти и услуги, излизане на нови пазари и др., както и заплахи и опасности свързани с мениджмънта, или продуктовия микс.
8. Технически индикатори
Може и да не вярвате и разчитате на техническия анализ, но поради факта, че той широко се използва и прилага от инвеститорите, не е зле да хвърлите един поглед върху техническите индикатори и техните стойности, свързани с вашата компания. Дали компанията се търгува под, или над 50- и 200-дневната си пълзяща средна величина може да е показателно за това, дали моментът е добър за покупка или продажба от техническа гледна точка. Какъв е търгуваният обем през последните дни, има ли промяна в него в посока нагоре, или надолу и мн. др.