ЕК поиска обяснение, защо здравните осигурители не са застрахователи
Действия, с които да се гарантира, че дружествата за доброволно здравно осигуряване в България извършват дейността си в съответствие с правилата на ЕС за сектора на застрахователните услуги, предприе днес Европейската комисия, става ясно от съобщение до медиите.
Комисията изразява загриженост по отношение на факта, че Република България не прилага по отножение на дружествата за доброволно здравно осигуряване Първа и Трета директива относно застрахователната дейност, различна от животозастраховане (73/239/ЕИО и 92/49/ЕИО). Ако посочените правила не се прилагат правилно, съществува риск от недостатъчно пруденциално регулиране и недостатъчен надзор в застрахователния сектор. Горепосочените български правила могат да възпрат или възпрепятстват трансграничните инвестиции. Освен това, неприлагайки правилата на ЕС относно застраховането към всички здравноосигурителни дружества, България възпрепятства създаването на равнопоставени условия на конкуренция на пазара на здравното осигуряване.
Република България се приканва също така да премахне ограниченията пред свободното движение на капитали — свобода, гарантирана от член 63 от Договора за функционирането на Европейския съюз (ДФЕС). Комисията отправя своето искане до Република България под формата на мотивирано становище. Ако до два месеца не бъде получен задоволителен отговор от страна на националните органи, Комисията може да отнесе въпроса до Съда на Европейския съюз.
Каква е целта на въпросното правило на ЕС?
От 70-те години на миналия век до момента ЕС прие няколко директиви, насърчаващи икономическата ефективност и интеграцията на европейския застрахователен пазар. Така бе създадена обща правна рамка, която позволява на застрахователите да се установяват и извършват дейност на цялата територия на ЕС, като предоставят свободно своите услуги. Тези правила включват и условия за първоначалната лицензия, текущия пруденциален надзор, по-специално по отношение на общата платежоспособност на дружествата, техническите им резерви и активите за покриването на тези резерви. Правилата целят също така да се гарантира защита на потребителите посредством стабилност на застрахователите.
По какъв начин България нарушава това правило?
Предварителното мнение на Комисията е, че българският Закон за здравното осигуряване не е съобразен с разпоредбите относно свободното движение на капитали, залегнали в Договора за функционирането на Европейския съюз (ДФЕС) и в директивите на ЕС относно застрахователната дейност, различна от животозастраховане.
Съгласно този закон дружествата за доброволно здравно осигуряване могат да инвестират здравноосигурителни резерви и собствени средства в чуждестранни активи само с разрешението на Комисията по финансов надзор. Според Европейската комисия това задължение нарушава свободното движение на капитали (член 63 от ДФЕС).
Комисията също така счита, че дружествата за доброволно здравно осигуряване не могат да бъдат освободени от задължението да спазват директивите за застрахователната дейност, различна от животозастраховане, и че тези директиви не са транспонирани в българския закон за здравното осигуряване. Комисията следователно счита, че българското законодателство е трябвало да приложи по отношение на дружествата за доброволно здравно осигуряване всички изисквания на законодателството на ЕС в областта на застраховането, различно от животозастраховане, включително изискванията относно издаването на лицензия, финансовия надзор, формирането на техническите резерви, определянето на границата на платежоспособността, както и гаранционния капитал, инвестициите в активи и съответствието на тези активи на техническите резерви.