Рядко се случва някои от най-големите американски компании да загубят над една трета от продажбите си за кратко време. От финансовото издание 24/7 Wall St посочват 8 големи корпорации, чиито приходи са спаднали най-драстично в последните 5 години. Причините за това могат да бъдат различни:

8. The Home Depot

Спад в продажбите: 6.8 млрд. долара

Приходи за 2006 г.: 73 млрд. долара

Приходи за 2010 г.: 66.2 млрд. долара

Промяна: -9.3%

Индустрия: търговска верига

Компанията пострада поради два фактора: първият бе колапсът на имотния пазар. Вторият е, че компанията продаде подразделението си за доставки за строителство, за да се фокусира над магазините си.

7. Citigroup

Спад в продажбите: 14.3 млрд. долара

Приходи за 2006 г.: 75.7 млрд. долара

Приходи за 2010 г.: 61.4 млрд. долара

Промяна: -18.9%

Индустрия: банкиране

Citigroup реорганизира бизнеса си по време на и след дълговата криза от 2008 г. Компанията получи правителствена помощ първо от 20 млрд. долара, а после от 25 млрд. долара. В края на 2008 година компанията съкрати 52 000 работни места и продаде някои свои подразделения, като това за студентски заеми.

6. Time Warner

Спад в продажбите: 14.9 млрд. долара

Приходи за 2006 г.: 41.8 млрд. долара

Приходи за 2010 г.: 26.9 млрд. долара

Промяна: -35.6%

Индустрия: медии

Компанията бе раздробена от стратегически план на директорите си. Конгломератът притежаваше няколко кабелни оператора, Warner Bros Studio, няколко кабелни канала, сред които HBO иCNN, онлайн портала AOL. През 2009 година мениджмънтът реши да се радели с Time Warner Cable.

След това оставиха онлайн портала и решила да се фокусират над печатния бизнес, филмите и кабелната телевизия.

5. Altria

Спад в продажбите: 17.9 млрд. долара

Приходи за 2006 г.: 34.8 млрд. долара

Приходи за 2010 г.: 16.9 млрд. долара

Промяна: -51.5%

Индустрия: цигари

Компанията правеше всички цигари от марката Philip Morris, имаше и мажоритарен дял в Kraft.

Голяма промяна за Altria беше когато отдели международната си дейност и основа публичната компания Philip Morris, а за Altria остана само цигарената индустрия в САЩ.

През 2007 година приходите на Philip Morris International бяха над два пъти тези на американското звено. В САЩ индустрията е много по-регулирана и има скромен ръст на година, докато потенциалът в другите страни е много по-голям.

4. Motorola Solutions

Спад в продажбите: 27.5 млрд. долара

Приходи за 2006 г.: 35.3 млрд. долара

Приходи за 2010 г.: 7.8 млрд. долара

Промяна: -77.9%

Индустрия: телекомуникации

Motorola бе една от най-успешните компании за потребителска електроника през 2005 и 2006 година. През 2010 компанията вече бе разбита на парчета.

Продажбите на хендсети паднаха, а Motorola не можа да направи друг продукт, който да повтори успеха на RAZR. Тогава бордът реши да я раздели на две публични компании и да продаде по-малката. Nokia Siemens Network купи звеното за мобилни аксесоари за 1.3 млрд. долара през 2010 година.

3. AIG

Спад в продажбите: 31.3 млрд. долара

Приходи за 2005 г.: 109.9 млрд. долара

Приходи за 2010 г.: 77.6 млрд. долара

Промяна: -28.7%

Индустрия: застраховки

AIG пострада от ипотечната криза повече от всеки друг в бранша. Американските данъкоплатци трябваше да налеят 182 млрд. долара, за да спасят застрахователя.

Компанията изплати заема, след като емитира ценни книжа и продаде някои от дивизиите си.

Най-големите продажби бяха: American Life Insurance Company на MetLife за 15.5 млрд. долара през 2010 година, AIG Star и AIG Edison на Prudential Financial за 4.2 млрд. долара, и продажбата на AIG Credit и 21st Century Insurance на Farmers Insurance Group.

2. Ford

Спад в продажбите: 47.9 млрд. долара

Приходи за 2006 г.: 176.9 млрд. долара

Приходи за 2010 г.: 129 млрд. долара

Промяна: -27.1%

Индустрия: автомобилна

Шефът Алън Мълали успя да осигури заем от 23 млрд. долара, като заложи по-голямата част от активите на компанията. Преди идването на Мълали Ford вече бе продала двете си най-слаби звена Jaguar и Range Rover на Tata Motors за 2.3 млрд. долара.

Интересното при колапса на Ford бе това, че компанията си мислеше, че е готова да посрещне спад на продажбите. През 2005 година тогавашният шеф Бил Форд създаде план, според който компанията трябваше да намали броя на работниците на постоянен трудов договор, да се отдръпне от джиповете и да се насочи към хибридните автомобили. Бил Форд обаче не бе подготвен за невероятния спад в продажбите и увеличаването на цената на работната ръка. Ford бе почти унищожен от рецесията, а той загуби работата с като CEO, макар все още да е в компанията, като председател.

1. General Motors

Спад в продажбите: 59.5 млрд. долара

Приходи за 2006 г.: 195 млрд. долара

Приходи за 2010 г.: 135.5 млрд. долара

Промяна: -30.5%

Индустрия: автомобилна

През 60-те гигантът имаше почти 50% дял от вътрешния пазар. Това започна да се променя, когато цените на горивата започнаха да растат. Японските марки започнаха да „крадат“ клиенти, заради високото си качество и икономичност. Стартът на рецесията през 2007 вече дойде в повече на GM. През 2009 година GM подаде заявление за защита от кредитори.