Икономиката е пред шок от ударното поскъпване на горивата
Шоковото увеличение на цените на горивата ще повлече икономиката надолу, тъй като ще удари цялата индустрия и ще доведе до поскъпване на превозите, услугите, храните. Вчера от асоциациите на превозвачите, хлебопроизводителите, зърнопроизводителите и туроператорите обявиха, че вдигането на цените е неизбежно. В неделя в 17 града у нас отново ще има протести срещу поскъпването на горивата, съобщава в. Сега.
В понеделник цените на горивата отбелязаха абсолютен рекорд за последните 5 години, а в близките дни се очаква ново поскъпване. Така дизелът по бензиностанциите стигна 2.71 лв. за литър, а бензинът - 2.62 лв. Експерти прогнозират, че съвсем скоро ще бъде премината психологическата граница от 3 лв. за литър дизел. В долари горивата не успяха да достигнат пика от лятото на 2008 г., но в левове го надхвърлят заради по-добрия курс. Поскъпването за 10 години назад е близо 100% при бензина и 125% при дизела.
Най-пряко са засегнати превозвачите, а с тях и всички, които ползват услугите им. Според председателя на Асоциацията на сдруженията в автомобилния транспорт Миролюб Столарски поскъпването на автобусните билети ще е факт още през този месец, макар цените вече да бяха увеличени от началото на февруари. "Вероятно увеличението ще бъде средно с 1-1.50 лв. в зависимост от дестинацията за превоз", каза Столарски. От бранша се опасяват, че поредното поскъпване на горивата ще доведе и до "посивяване" на част от фирмите, които няма да могат да покриват разходите си.
Повишение на цените очакват и от Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти. Пред в. "Сега" шефът на организацията Ирена Георгиева обясни, че не е изключено да има поскъпване на самолетните билети, тъй като тяхната цена се формира и на база такса гориво. Към момента обаче нямало подобни индикации и от никоя авиокомпания не са предупредили за промяна в цената на самолетните билети.
Председателят на Федерацията на хлебопроизводителите и сладкарите Мариана Кукушева заяви, че вече е настъпила видима паника сред колегите й заради нарасналите разходи. Според нея поскъпване на хляба ще има, макар отсега да не е ясно точно с колко. Подобни опасения изразиха и от Асоциацията на зърнопроизводителите. Според шефа й Ангел Вукодинов новите цени на горивата ще доведат до поскъпване на торовете, а оттам и на продукцията като цяло.
"От една страна, поскъпването на горивата ще се отрази на потребителите. През последните няколко месеца инфлацията се беше забавила, но под влияние на ръста на цените на горивата тя ще се ускори, което съответно ще окаже натиск върху потреблението. Това ще се отрази най-вече върху производителите на стоки за дълготрайна употреба", каза Красен Йотов от Industry Watch, цитиран от БНР. Според него най-силно засегната ще бъде индустрията, защото България е зависима от вноса на суровини. В комбинацията със стагнацията в Европа това ще забави растежа на индустрията и доходите на заетите в нея, счита Йотов.
Въпреки абсолютните рекорди управляващите този път не бързат с лансирането на мерки, с които да се опитат да повлияят върху пазара на горивата. "Този въпрос до момента не е обсъждан, но вероятно ще бъде поставен следващата седмица на заседание на изпълнителната комисия на ГЕРБ", коментира пред "Сега" председателят на парламентарната група Красимир Велчев. Зам.-председателят на икономическата комисия Валентин Николов (ГЕРБ) обясни, че единственото, което могат да направят, е да стимулират конкурентоспособността. "Това ще стане, като се насърчи производството на биогорива. Например с производство на гориво от слама, която в Добруджа изобилства, но не се използва", каза той. Но не обясни как точно ще стимулира това производство.
Миналата година, след като започнаха протестите, при по-ниски цени на горивата, правителството счете за нужно да се договори с "ЛУКойл Нефтохим Бургас" за налагане на едномесечен мораториум върху цените им. Мимоходом бяха лансирани куп неприложими мерки за облекчаване на сектора като въвеждане на праговете за горивото в резервоара на турските превозвачи, намаляване на задължителните нефтени резерви, които търговците са длъжни да поддържат, заобикаляне на данъчните складове при доставки от транспортни фирми и др. В крайна сметка те не бяха приложени на практика. Но в парламента все пак мина една лобистка поправка - отложеното смесване на бензина и дизела с биосъставки. А веднага след изтичането на мораториума "ЛУКойл Нефтохим" вдигна рязко цените на горивата.
Миналата година комисията за защита на конкуренцията направи секторен анализ на търговията с горива. На база на данните, които събра и които бяха засекретени, комисията се самосезира и образува две производства - за разследване на евентуална съгласувана практика при определяне на цените на едро от 4 дружества - "ЛУКойл България", "Ромпетрол България", "Нафтекс Петрол" и "ОМВ България", и за политиката на "ЛУКойл България" по предоставяне на отстъпки и фиксиране на минимални препродажни цени, за които има съмнение, че нарушават конкуренцията. Вчера от КЗК заявиха, че производствата не са приключили и няма яснота кога ще се случи това. При евентуални открити нарушения дружествата рискуват финансови санкции - процент от оборота или налагане на задължителни предписания за подобряване на конкуренцията.