Булгартабак се бори за загубените си позиции в Русия
Компанията Булгартабак, чийто собственик се явява една от структурите на руската ВТБ , през последната половин година загуби правна защита върху търговските си марки „Родопи“, „Стюардесса“ и „БТ“. За тях се бори и компанията СаШиКо, филиал на Омската тютюнева фабрика.
Новият собственик на българската компания обаче има намерение да възстанови загубените й позиции на руския тютюнев пазар. Във връзка с това Булгартабак подаде заявления за пререгистрация на брандовете си в руското патентно ведомство ( Роспатент), съобщава "РБК daily".
В края на 2011 г. и началото на 2012 г. руското патентно ведомство прекрати правната защита на търговските марки „Стюардеса“, „ВТ“ и „Родопи“ след внесено искане на руска компания „СаШиКо“ от Омск, която се занимава с реализация на тютюневи изделия, без обаче да има производство.
BT Invest GmbH, която е 100% дъщерна на банката ВТБ, спечели търга за приватизация на Булгартабак на 31 август 2011 г. Тя плати 100.1 млн. евро за 79.83% от акциите на цигарения производител. В средата на октомври миналата година сделката бе завършена.
„Имаме намерение да възстановим позициите на „Булгартабак“ като водещ регионален играч на тютюневия пазар“, заявява ръководителят на ВТБ Капитал плс Атанас Бостанджиев.- Търговските марки на „Булгартабак“ имат прекрасна репутация на пазара и са много добре познати на руския потребител“.
В последно време обаче в Русия около марките на „Булгартабак“ се оформи сложна ситуация. В края на 2011 и февруари 2012 г. по искане на „СаШиКо“ предсрочно е прекратена правната защита на търговските марки „Родопи“, „Стюардесса“ и „ВТ“. Паралелно оспорвайки правото на „Булгартабак“ върху марките, компанията подава иск те да бъдат регистрирани на нейно име, но до момента не е получила правата върху тях.
Това положение не устройва новия собственик на българския производител и в началото на април Булгартабак-холдинг се обръща към Роспатент с молба да регистрира запазената търговска марка „Опал“ на руски и английски език и изображението на този знак. Освен това компанията подава заявление и за пререгистрация на марките си „Родопи“, „Стюардесса“, „ВТ“ и „Ту-134“.
През 80-те години Съветският съюз е бил най-големият пазар за Булгартабак. „Обемът на доставки на Булгартабак през онези години е достигал 60-70 милиарда къса, което е било три пъти повече от пазара в България“, коментира ръководителят на „Руский табак“ Максим Корольов. „Руските потребители от по-старото поколение и до днес свързват марките на българския производител с качество на достъпна цена“.
В България компанията запазва лидерството си на пазара с 33.8% дял, но в Русия загуби позиции.
Според Корольов сега „започва следващата вълна консолидация на тютюневия пазар и съвсем логично, ВТБ може да изиграе ролята на обединител на малки единични производители, които са достатъчно много в Русия и Източна Европа“.
През януари и февруари тази година Руский табак е направил проучване на английската си страница сред специалисти на пазара. Според 37.93% от запитаните ВТБ ще продаде на части българския производител, 31.03% са посочили, че ВТБ може да се разглежда като нов играч на сцената на световния тютюнев пазар, а 20.69% са определили сделката като „повече политическа, отколкото икономичекса“. Едва 10.35% са предположили, че новият собственик ще възроди Булгартабак.