Всеки пети в България има висше образование
Броят на хората с висше образование в България е 1 348 700, или всеки пети (19.6 процента) е висшист, a завършилите средно образование са 2 990 400 (43.4 процента). Това показват данни от преброяването на населението и жилищния фонд към 1 февруари 2011 г., съобщиха от Националния статистически институт (НСИ).
Образователната структура на населението на 7 и повече навършени години значително се подобрява през 2011 г. в сравнение с предходните години, следвайки ясно изразената тенденция на увеличение на броя и дела на населението с висше и средно образование при същевременно намаляване на броя на хората с основно и по-ниско образование, добавят оттам.
Делът на хората с начално и по-ниско образование е 13.9 процента (всеки седми на 100 души).
Образованието на мъжете е малко по-високо от това на жените поради по-големия относителен дял на мъжете със средно и по-високо образование - 63.6 срещу 62.4.
Жените завършват значително по-често висше образование от мъжете, като към момента на преброяването с висше образование са 791.8 хил. жени (22.3 процента), а мъжете висшисти са съответно 556 900 (16.7 процента).
Значителни са различията в образователната структура по местоживеене - почти три четвърти от жителите на градовете (71.6 процента) са със завършено най-малко средно образование, докато за жителите на селата този относителен дял е 40.3.
Общият брой на студентите в България през учебната 2011/2012 година, включващ записаните в четирите образователно-квалификационни степени („професионален бакалавър”, „бакалавър”, „магистър” и „доктор”), е 285 000, което е с 20 500, или със 7.8% повече в сравнение с учебната 2007/2008 г.
Най-голямо увеличение се наблюдава при студентите от Гърция, следвани от студентите от Турция.
През 2011 г. у нас висше образование, степени „бакалавър” и „магистър”, са завършили 55 900 студенти. Най-висок е относителният дял на дипломиралите се от следните области на образование: „Стопански науки и администрация” - 30.6%, „Науки за обществото и човешкото поведение” - 15.2%, и „Технически науки и технически професии” - 11.8%.
От общия брой дипломирани студенти най-нисък е относителният дял в областите „Ветеринарна медицина” (0.4%) и „Математика и статистика” (0.3%).
През учебната 2011/2012 г. броят на самостоятелните детски градини с директор е 2 112, или с 26 по-малко в сравнение с 2010/2011 година, като броят на детските градини в селата е намалял с 29..
Броят на децата, настанени в детските градини за учебната 2011/2012 г., е 228 000, което е с 20 300, или с 9.8 процента повече от броя им през 2007/2008 г. и с 2.1 процента повече в сравнение с предходната година.
Средният брой деца в една детска градина за страната е 108, като за градовете е значително по-голям - 154, отколкото за селата - 53.
През учебната 2010/2011 година общообразователните училища са напуснали по различни причини 14 500 ученици, от които 12 300 са учещи в основното образование. Най-голям е относителният дял на учениците, които са напуснали по семейни причини - 6900, или 47.5% от общия брой на напусналите, следван от заминалите в чужбина - 31.8%, и на напусналите поради нежелание да учат - 14.9%.