Щатската компания Apple е затвърдила отново лидерската си позиция за най-ценна марка, сочи публикувано изследване. В топ-10 продължават да влизат редица технологични компании, става ясно от класацията.

Стойността на марката на производителя на мобилни устройства iPhone и iPad се е повишила с 19% за година до 183 милиарда долара, или 37% от пазарната капитализация на най-голямата в света компания, според годишното проучване на BrandZ.

Най-бързо развиващата се марка в света е била Facebook, която е с пазарна капитализация от 82 милиарда долара след проведеното през изминалата седмица първично публично предлагане на компанията.

Стойността на марката на социалната мрежа се е повишила със 74% през изминалата година до 33.2 милиарда долара, което я поставя на 19-та позиция.

Седем от десетте най-скъпи марки принадлежат на технологични компании.

Четвърто и шесто място на най-скъпите марки обаче, се запазват от две компании извън технологичния сектор – а именно McDonald's и Coca-Cola, със стойности на техните марки в размер 95.19 и 74.29 милиарда долара.

До седмо място се изкачва марката Marlboro, въпреки предприеманите мерки срещу тютюнопушенето в световен мащаб, като стойността на марката възлиза на сумата от 73.61 милиарда долара.

Марката IBM измества от второто място тази на интернет-търсачката Google по стойност, като последната се понижава до трета позиция. Марката на технологичния гигант се оценява на 115.99 милиарда долара, докато тази на интернет-компанията на 107.86 милиарда.

На пето място откриваме още една технологична компания – Microsoft, която запазва мястото си от предходната класация, като марката струва 76.65 милиарда долара.

Топ десет на най-скъпите марки в света се допълва от компанията, предоставяща мобилни услуги – AT&T, оценявана на 68.87 милиарда долара на осмо място, следвана от друга телекомуникационна компания Verizon с 49.15 милиарда долара.

На десета позиция е единствената нещатска компания в топ-10 - China Mobile със стойност в размер на 47.04 милиарда долара.

Топ 20 се попълва от General Electric, Vodafone, ICBC, Wells Fargo, Visa, UPS, Walmart, Amazon.com, Facebook и Deutsche Telekom.

С най-голямо изкачване по брой места – 39, се отличава френската компания производител на луксозни стоки Hermes, чиято стойност възлиза на малко над 19 милиарда долара.