Жените - добри ръководители, но рядко на високи постове
Говорят ли ви нещо имената Шерил Сандсберг, Индира Ноуи и Ан Ловержон? Това са едни от най-емблематичните женски фигури в света на бизнеса. Те заемат най-високите постове във Facebook, PepsiCo и Areva.
Въпреки това статистиките продължават да ни напомнят, че феминизацията на управническия персонал във фирмите е един бавен и крехък процес. Едва 5% от главните изпълнителни директори, измежду 500 водещи световни компании, са представители на нежния пол, припомня френският Le Monde.
Но пък когато успеят да си пробият път в света на бизнеса, жените заемат високи постове, най-вече в сферата на иновациите. Според проучване на Strategic Management Journal новаторските фирми, занимаващи се с инвестиции в проучвания и развойна дейност и имащи по-голям дял на жените на управленчески пост, постигат по-добри резултати.
Освен чрез своята възприемчивост и способност да намират разрешение на проблемите в сферата на иновациите, жените на високи постове дават сигурност и надежда на останалите работещи от женски пол. Те разпознават в това възможност за развитие и издигане вътре в компанията, което същевременно увеличават тяхната мотивация.
Жените също така дават по-голяма възможност на останалите да се включат в процеса на взимане на решения. Този метод на съвместна работа оказва благоприятен ефект върху креативността вътре в организацията.
Компетентни и образовани жени не липсват, но се оказва, че техният път към успеха е осеян с препятствия. Те често са по-малко интегрирани в мрежата на влияние във фирмата, в сравнение със своите колеги мъже. Това се отразява негативно на издигане им в йерархията.
Има още какво да се желае и по отношение на заплащането. Най-ярко изразената разлика в заплащането на мъже и жени в Европа е в Германия – там нежният пол е заработил 23% по-малко пари от мъжете през 2011 г.
У нас данните на Българския хелзинкски комитет сочат, че въпреки че са по-образовани, жените печелят с 16% по-малко от мъжете. За да наваксат разликата в заплатите, дамите трябва да работят с 40 дни в годината повече от силния пол.
Притеснителното е, че тенденцията се задълбочава – според статистиката на НСИ, през 2008 г. разликата в заплащането между мъже и жени е била 1277 лв., през 2009 - 1541 лв., за да стигне 1661 лв. през 2010 г. Средната работна заплата на жените в България през 2011 г. е била 635 лв., а 782 лв е билa за мъжете.
Жените също така страдат от двояките предразсъдъци на обществото. Когато демонстрират власт и сила, те скъсват с образа на майката, като по този начин изглеждат агресивни в очите на останалите. В обратния случай, когато се проявяват като нежни и внимателни, те биват обвинени в некомпетентност и неспособност да се интегрират в света на лидерите, който все още принадлежи на мъжете.V