По 5 млн. лв. на година губи БДЖ от кражби на горива
До няколко дни ще бъдат възможни скорости от над 140 км в час в отсечката Пловдив - Димитровград, обеща пред bTV министърът на транспорта Ивайло Московски.
Дни след като властта се повози със 140 километра в час по същата линия, от железниците признаха, че влаковете се движат много по-бавно. Ивайло Московски обаче се ангажира, че в отсечката новите мотриси ще могат да развият високата скорост. В момента се съгласува новият график и до дни разпределението на влаковете в отсечката ще е факт.
До месец ще бъдат пуснати в експлоатация и нови спални вагони. За закупуване на нови влакове до 1 януари 2014 г. могат да бъдат усвоени 600 млн. лв. А в момента се правят инвестиции за над 1 милиард, които ще приключат след 2 години.
Новите влакове с телевизия, интернет и високи скорости ще бъдат факт от 2014 г., каза Московски и уточни, че са необходими още 2-3 години, за да се видят резултатите от неговата работа.
Министърът обаче посочи, че загубите на дружеството от кражбите на горива годишно са 4-5 милиона. След като се краде, има и къде да се пласира, каза Московски. По думите му разследващите последния опит за кражба на гориво предстои да установят цялата схема.
„Всички честни хора, които се трудят в железниците, заслужават респект и уважение", каза Московски, но отбеляза, че в длъжностната характеристика на нощната смяна не пише, че трябва да се ходи с туба и маркуч.
По повод спряната субсидия на БДЖ от страна на финансовото министерство, Московски каза, че се надява за намиране на изход от ситуацията.
През 1995 г. е теглен заем от Световната банка, а тогава е имало само едно дружество – БДЖ, включващо в себе си и железопътната инфраструктура. Гаранцията тогава е покрита от финансовото министерство с пари от бюджета. По думите на Ивайло Московски, повечето пари реално са ползвани от НКЖИ. Той каза, че вярва, че ще се намери начин за прехвърляне на плащането.
Не вярвам г-н Дянков да остави това положение, каза Московски. Но предупреди, че намалената субсидия може да се отлага, но недостигът на средства ще се усети в края на годината.
Московски увери, че няма да има забавяне на заплатите в БДЖ поне за следващите два месеца.
Министърът каза още, че над 350 хиляди души имат право на карти за безплатно пътуване. Голяма част от тях не са от системата на железниците. Ако тези карти бъдат отнети като привилегия, се очаква приходите на компанията за година да се увеличат с 200 млн. лв.