Мисия "таен клиент" в българските супермаркети
Незадоволително е представянето на българските вериги за хранителни продукти, подложени на своеобразен екотест от Световния фонд за дивата природа (WWF).
За да проучи нивото на „зелените” продукти и практики, предлагани на българите, организацията изпрати на 10-те най-големи вериги супермаркети у нас анкетни карти с по 40 еднакви въпроса, по които да се направи извод за портфолиото от стоки.
Това е първото подобно проучване в България, извършено на базата на аналогично изследване, провеждано от природозащитната организация в Швейцария от 2006 г. насам. Анкетата обаче е била предварително адаптирана за условията на пазара в България.
В хода на „експеримента”, след като нито една от основните търговски вериги не върнала попълнена анкетна карта, от WWF информираха, че са използвали свой „таен клиент” във въпросните магазини. На базата на видяното по време на обиколката експертът попълнил анкетните карти с 53 въпроса във всяка от 10-те вериги през май и юни 2012 г.
Резултатите – "повече от незадоволителни"
Като цяло проучването показва, че най-добре представилата се търговска верига по отношение на нивото на предлагани „зелени” продукти не достига дори една трета от максималния брой точки, които са 18. Представянето на „първенеца” в екокласацията е едва 5.93 точки, съобщи bTV.
WWF разделя основните типове храни и обяснява на какво ниво са магазините у нас по всяка от категориите и съобразно изискванията за „зелени” продукти.
При рибата, например, се сравнява какъв процент от предлаганите видове и марки имат сертификат за устойчиво рибовъдство. Ако повече от 10% от замразената и консервирана риба е с въпросния документ MSC, се дава максималният брой точки.
Оказва се, че само в една търговска верига у нас се предлагат и двата вида риба - замразена и консервирана, със сертификат за устойчиво рибовъдство.
Киселото и прясното мляко се разглеждат по отделно, като се отчита какъв процент от предлаганата продукция е със сертификат за органично производство.
Тъй като на пазара има само 2-3 марки органично (био) мляко, този коефициент не е изчерпателен и отчита дали веригите дават въобще избор на клиентите си. Във водеща верига при тази категория от 33 български продукта едва 4 вида са био с екологичен сертификат.
При яйцата основен критерий е какъв процент от предлаганите видове са органични или от свободно отглеждани кокошки. Едва три са търговските вериги, в които повече от 10% от предлагания асортимент е с екологичен сертификат или от свободно отглеждани кокошки.
WWF посочва, че България има уникалната възможност да намали до минимум вноса на плодове и зеленчуци, като отглежда на местно ниво повечето от тях, за които има необходимите условия. Такива са ягоди, ябълки, картофи, зелена салата, лук (кромид и пресен), репички, моркови, домати, краставици.
Въпреки това страната ни масово внася много от тези продукти, като така се увеличават вредните емисии и разходи, които транспортът от чужбина причинява.
При проучването стана ясно, че най-далечната страна, от която има внос в България на продукт, който може да се отглежда и у нас, е Еквадор, откъдето идва лук. Три вериги са първенци по предлагани изцяло вносни плодове и зеленчуци.