Половината от търговските обекти на новите метростанции са празни
Новите метростанции ще посрещнат първите пътуващи утре с празни търговски площи. За половината около 50-те от търговски обекти на новите перони по втория метролъч от "Надежда" до "Хладилника" не са се явили кандидати, обясни пред "Сега" шефът на "Метрополитен" Стоян Братоев. Цените на заетите площи са между 30 и 50 евро/кв.м., съобщава в. „Сега“.
Дори на една от централните метростанции - на НДК, има празни магазини. Самостоятелният вход на метрото срещу пилоните на НДК е обграден от двете страни с магазини. Там кипи усилено почистване. В подлеза с фонтаните също трескаво се работи, но за да се завършват ремонтите на магазини, супермаркет и два бара. Тези терени обаче отдавна не са общински, а частни.
"Всички търговски обекти върху общинска земя в подлеза сме ги премахнали. Тези, които сега се ремонтират, са на частници. И аз се чудя как е възможно някой да си напазарува там терен", обясни главният архитект Петър Диков. Двата бара край фонтаните са общински, но тъй като са открити, конкурсът за отдаването им под наем ще е другото лято. Също конкурс трябва да определи наемателите на кафенетата около НДК, но и това остава за догодина.
Далеч по-голям е интересът към рекламата в новата отсечка на метрото. Фирмата "Инстор Медия" (дъщерна на "Билборд" АД) на Калин Генчев спечели конкурса за рекламна агенция, която да отдава рекламата по втория лъч на метрото. Общата площ за реклама във втората линия на метрото е 1100 кв. м. Рекламните съоръжения са с размери 1.20 на 1.80 метра.
Повечето метростанции вече са изчистени и заключени и очакват първите пътници. Влакчетата се движат, за да се тестват. Навън обаче работата върви с пълна пара - слагат се последните плочки на "Витоша", работниците монтират черни големи лампи с фенери. Растенията вече са засадени, а пейките - поставени.
На ларгото пред ЦУМ археологическите разкопки продължават да привличат публика. На другата метростанция "Европейски съюз" закрита скулптура очаква председателя на ЕК Жозе Мануел Барозу, който ще даде старт на тържествата по случай втория метролъч. "Това е метална пластика, символ на ЕС", не пожела да разкрие изненадата Братоев.
Столичните общинари решиха да предоставят за управление търговските площи на "Метрополитен" за срок от 10 г., но приходите отиват за Центъра за градска мобилност. На станциите от първия лъч на метрото, които също се прехвърлиха за 10 г., има 105 търговски обекта, които в момента са заети. За 2011 г. от техните наеми, от реклама, банкомати и снимане на клипове "Метрополитен" е събрал близо 3.4 млн. лв. За крайни станции ("Вардар", "Западен парк"), където няма особено голям интерес, наемната цена пада на 10 евро/кв.м, а на "Мусагеница" - дори 8 евро/кв.м. На метростанция "Сердика" наемната цена е е 51 евро/кв.м.