България заема 62-ра позиция в годишната класация за конкурентоспособност на Световния икономически форум. Само в рамките на една година страната ни успя да изпревари 12 икономики, като вече не се намира на последно място по този показател в ЕС.

Зад нас на 71-во място е Словакия, а северната ни съседка Румъния е 78-а. Гърция е далеч назад на 96-о място.

Най-доброто класиране до момента за България е от 2010 г., когато достигнахме до 71-мо място.

Страната ни е с общ индекс 4.27 от 12-те показатели, като пред нас Перу е с 4.28, а Унгария - 4.30.

Лидерите

Класацията се оглавява от Швейцария, следвана от Сингапур, Финландия, Швеция, Холандия и Германия. САЩ заемат 7-ма позиция, или с 2 места по-назад от година по-рано, докато топ 10 се допълва от Великобритания, Хонконг и Япония.

Проблемите за бизнеса у нас

Корупцията е основен проблем (13.9%) за правенето на бизнес в България. Следват неефективната бюрокрация (12.9%), липсата или недобрата инфраструктура (11%), неквалифицираната работна сила (8.6%) и достъпът до финансиране (8.4%).

Къде сме ние?

Най-добро класиране България има по отношение на макроикономическата стабилност, където сме на 31-во място сред разглежданите 144 страни.

Сред плюсовете тук са добрите показатели за управлението на държавния дълг; ниският бюджетен дефицит (-2.1%); нивото на националните спестявания (25% от БВП), сравнително ниската инфлация (3.4%) и др.

В ефективността на пазара на труда България се придвижва със седем позиции напред - от 56-то на 49-то място, а по ефективност на пазара на труда България се придвижва със седем позиции напред - от 56-то на 49-то място.

По отношение на "образование и квалификация" страната ни е класирана на 63-то място, а при фактора "инфреаструкрура" заемаме 76-то място.

Страната ни обаче е на едно от последните места в ЕС по отношение на "иновации", а българския бизнес се нарежда на 97-мо място, или спад от 1 позиция спрямо предходната година.

Като цяло конкурентоспособността на българския бизнес продължава да се свързва с евтината работна ръка. Естеството на българските конкурентни предимства е преди всичко ценово, пише в доклада.